
keith harmon snow Page 1 of 41    Rwanda Asylum UK 

 

THE US SPONSORED RWANDA GENOCIDE AND ITS 
AFTERMATH 

Psychological Operations, Embedded Reporters, and Refugee Hunting 
 
 

11 April 2008 
 

keith harmon snow 
www.allthingspass.com 

 
 
 

An investigation has uncovered an asylum system scandal where bogus Rwandan 
“refugees” infiltrate the U.S. and U.K. and work as undercover agents to hunt down critics of the 
Rwandan dictatorship and legitimate refugees and drag them back to Rwanda. This is yet the 
latest revelation on how the dictatorship in Rwanda manufactures and exports terrorism using an 
ideology of genocide and how the West supports terrorism by backing its Rwanda proxy. 
Meanwhile, business in Rwanda is booming and the criminal networks of the Kagame military 
machine continue to plunder the blood-drenched Congo. 
 
 

In October 1990, the Ugandan army and the Rwandan Patriotic Front/Army (RPF/A) led 
by Major General Paul Kagame invaded Rwanda.1 This action set in motion a course of history that 
determined the fate of millions of innocent people in Central Africa.  
 
By July 1994, the RPF completed its coup d’etat and consolidated its power in Rwanda. The 
government of Paul Kagame has since then maintained political power and manipulated public 
sympathy by promoting a highly politicized ideology of genocide.2 
 
After more than 14 years of systematic disinformation about Rwanda there exists a collective 
ignorance about what really happened and who is responsible. The so-called “Rwanda Genocide” is 
one of the most widely misunderstood events in contemporary history, and not because the evidence 
is lacking or because the truth is obscured by butchery.  
 

                                                
1 The initial invasion was led by the legendary leader and one of the founders of the RPF, Major General Fred Gisa 
Rwigema, who just a few months before had been the Ugandan Vice-Minister of Defense. Rwigema and his two 
seconds were murdered reportedly on the orders of Museveni, and Kagame was brought back from the U.S. Army’s 
Command and General Staff College at Ft. Leavenworth, Kansas, to take command. See : Mick Collins, « The 
General’s Book on Rwanda, » <http://cirqueminime.blogcollective.com/blog/_archives/2005/5/21/877913.html>. 
2 See Professor Peter Erlinder, “The Great Rwanda ‘Genocide Coverup’,” Global Research. February 20, 2008, 
<http://www.globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=8137>. 



keith harmon snow Page 2 of 41    Rwanda Asylum UK 

According to the official story, extremist Hutus in the government and military committed an 
orchestrated and pre-planned genocide against the Tutsi minority from April 6 to about July 16, 
1994. In this mythology, some 800,000 to 1.2 million Tutsi were butchered with hoes, axes, and 
machetes, over the now infamous “100 days of genocide.”  
 
Anyone who challenges the official story is branded a ‘genocide negationist’ or ‘genocide 
revisionist’ by the Kagame regime, and they are castigated as ‘killers of remembrance.’3  
 
“Within Rwanda, legislation prevents anyone from questioning the official historical record. 
Although the constitution already forbids denial of the 1994 killings, the Rwandan government has 
stepped up moves to combat ‘genocide ideology’.  […] A new law is in the making, aimed at 
criminalizing all ideas that might provoke ethnic division. Under the law, children below the age of 
12 will be sent to a rehabilitation centre for a year if found guilty.”4 
 
The real story seems to be that the RPF were the killers to a far greater extent, the majority of the 
victims were Hutus, and the numbers of dead during those 100 days were far less. The final insult to 
truth comes in the upside-down assertion that the RPF “stopped the genocide by winning the war.” 
Also, the RPF typically killed everyone in its path: Major General Paul Kagame did not trust any 
Tutsis who stayed in Rwanda after pogroms that created the Tutsi exile community prior to the 
Habyarimana government (1973-1994) and Tutsis were also targeted by the RPF.  
 
Even those experts on “genocide in Rwanda” who do not contest the official story will attest to the 
myriad complexities that surround accusations and counter accusations about victims and 
perpetrators in post-1994 Rwanda.5 Under the new power structure there were strong motivations to 
accuse the stigmatized Hutus of crimes that were never committed.  
 
On April 6, 1994, the governments of Rwanda and Burundi were decapitated when the plane 
carrying the two presidents and top military staff was shot down over Kigali, Rwanda’s capital. The 
well-planned assassinations of Juvenal Habyarimana and Cyprien Ntaryamira sparked a massive 
escalation of warfare that is falsely portrayed as the result of meaningless tribal savagery. 
 
On February 6, 2008, a Spanish court delivered international arrest warrants against forty of the top 
military officials in the Rwandan regime. President Paul Kagame was investigated but not indicted 
but only because heads of state have immunity. The arrest warrants charge the RPF officials with 
war crimes, crimes against humanity and genocide in Rwanda and the Democratic Republic of 
Congo between 1990 and 2002.6 
 

                                                
3 See: “Genocide Negationists Head to Canada,” Rwanda News Agency, March 5, 2008, 
<http://allafrica.com/stories/200803060958.html>.  
4 Thijs Bouwknegt, “Rwanda’s Genocide: Remembrance and Ideology,” Radio Netherlands Worldwide, April 4, 2008, 
<http://internationaljustice.rnw.nl/tribunals/ICTR/080403-rwanda-genocide-ideology>.  
5 Rwanda: The Preventable Genocide, International Panel of Eminent Personalities, Section 18.39, <http://www.africa-
union.org/Official_documents/reports/Report_rowanda_genocide.pdf >. 
6 See: International Forum for Truth and Justice in the Great Lakes of Africa, <www.veritasrwandaforum.org>. 



keith harmon snow Page 3 of 41    Rwanda Asylum UK 

The Spanish indictments join the November 17, 2006 indictments issued by French anti-terrorist 
judge Jean-Louis Bruguière, who concluded that the RPF, under the direct orders of Paul Kagame, 
carried out the surface-to air-missile attacks on the airplane carrying the two presidents.7    
 
Now, an investigation has uncovered a scandal where fake Rwandan asylum seekers infiltrate the 
United States (U.S.) and United Kingdom (U.K.) and work undercover to hunt down critics and 
survivors of the Rwandan dictatorship and bring them back to Rwanda. This scandal revolves 
around networks of informers and agents and it encapsulates all the machinations of the growing 
industry around “genocide in Rwanda”.  
 
Prejudged by Western human rights organizations, journalists, and mass media, the Rwanda 
government’s critics and survivors forced to flee for their lives are falsely accused and publicly 
branded as genocide perpetrators. Shunned as humanity’s lowest criminals, arrested and imprisoned 
without trial for months or years, legitimate refugees are framed, extradited and neutralized by a 
government whose top officials have international arrest warrants against them. 
 
Journalists, human rights defenders, businessmen, and ordinary citizens both inside and outside 
Rwanda are persecuted and neutralized if they deviate from the falsified “victim” and “survivor” 
ideology used as a political weapon by the military dictatorship of Paul Kagame and his vast 
network of propagandists, state agents, and foreign backers. 
 
Innocent Rwandan asylum seekers live under perpetual fear of being hunted down, branded as 
genocide perpetrators, ostracized, and persecuted by the Kagame regime.8 As examples to follow 
will show, host governments generally capitulate without investigation or resistance and support the 
Kagame regime’s requests for arrest and extradition. 
 
Using international legal instruments and institutions, like the International Criminal Tribunal on 
Rwanda (ICTR), Western governments—the U.S., Belgium, Canada and Britain in particular—
actively assist the Kagame regime in hunting refugees and critics, because all four governments 
backed the Rwanda Patriotic Front’s guerrilla war, 1990-1994, and the years of terrorism that have 
followed, 1994-2008. 
 
REFUGEES FRAMED BY THE BBC 
 
Early one morning in the fall of 2006, a Rwandan national who gained U.K. citizenship after a six 
year asylum process was confronted on the street as he exited the offices of the London-based 
charity where he worked.  
 
Waiting for Dr. Vincent Bajinya outside on Pott Street in the brisk early morning London air was 
Fergal Keane, a prominent British Broadcasting Corporation (BBC) journalist known for his 
extensive reportage in Rwanda during the 1994 cataclysm; Keane has maintained a permanent focus 
on “the Rwanda genocide” since then and has won many awards for his Rwanda reportage. 

                                                
7 The Report by French Anti-Terrorist Judge Jean-Louis Bruguière on the Shooting Down of Rwandan President 
Habyarimana’s Plane on April 6, 1994. 
8 Legitimate Rwandan asylum seekers in the U.K. and U.S., several Rwandans who have gained citizenship, and certain 
Rwandan journalists under threat of persecution who were used as sources for this story cannot be identified. 



keith harmon snow Page 4 of 41    Rwanda Asylum UK 

 
Without any appointment or prior warning, Fergal Keane shoved a television camera in Dr. 
Bajinya’s face and began interrogating him about his alleged role as a “Mastermind” of the 
Rwandan Genocide.9 
 
The “Mastermind” accusation has been leveled against refugees in Canada, Belgium and the U.S. as 
well.10 
 
“An investigation by BBC News has revealed that a man—wanted for genocide in Rwanda—is 
living and working in Britain,” began Fergal Keane’s BBC report of November 6, 2006. “Vincent 
Bajinya has been working as a doctor and has served on a refugee task force for the government.” 11 
 
“He’s not a voluntary worker,” Keane continues in a short commentary with racist insinuations, as 
if former refugees who have been granted British citizenship do not deserve to earn an honest wage. 
“He’s actually paid to the job.”  
 
To whip up the outrage of BBC news consumers, the final insult to truth and freedom—and to the 
honest, hard-working British consumer who looks to the BBC for impartial reporting—comes when 
Fergal Keane “exposes” the fact that “much of that money comes from the British taxpayer.” 12 
 
Following the BBC reports by Fergal Keane, Dr. Vincent Bajinya was arrested in December 2006 
and has spent fifteen months in detention. Dr. Bajinya’s rights were doubly trampled upon by a 
government that had already granted him citizenship.  
 
Dr. Vincent Bajinya is considered a “Category One Offender” by Rwandan prosecutors. However, 
the “Category One Offender” status seems to be reserved for the most educated and astute critics of 
the Kagame regime; in other words, the intellectuals. 
 
“He is just an intellectual Hutu who managed to have a British citizenship and a good employment,” 
says Rosalie Brown, Vincent Bajinya’s wife of 19 years. “Every person who is not RPF or who 
does not share the same opinion with the RPF is the enemy. They did not have to do anything 
wrong. No way. He has the right to be RPF or not. This detention has been like torture for him, an 
innocent man. My children and I, we suffer a lot for no good reason. The U.K. government should 
not have arrested [my husband] before it completed an investigation, but it arrested him just because 
the Rwanda government said to.”13 
 
The U.S. and U.K. are both signatory to the 1951 United Nations High Commission for Refugees 
Convention Relating to the Status of Refugees.14 Under this convention a refugee is assured the 
same rights to due process and legal protections as any citizen, and the host government has a legal 
obligation to protect refugee’s rights. Certainly, the 1951 Convention forbids anyone from hunting 
                                                
9 Fergal Keane. “Rwanda Genocide Suspect in UK,” BBC News. November 6, 2006. 
<http://news.bbc.co.uk/nolavconsole/ifs_news/hi/newsid_6120000/newsid_6123000/nb_wm_6123042.stm>.  
10 “Rwanda Urges Canada to Extradite ‘Genocide Masterminds’,” CBC News, August 31, 2007. 
11 Fergal Keane. “Rwanda Suspect Worked at UK Trust,” BBC. November 6, 2006.  
12 Fergal Keane. “Rwanda Suspect Worked at UK Trust,” BBC. November 6, 2006. 
13 Private communication, Rosalie Brown, March 2008. 
14 Convention and Protocol Relating to the Status of Refugees, UNHCR 1951. 



keith harmon snow Page 5 of 41    Rwanda Asylum UK 

and persecuting any asylum seeker in collaboration with the government that the refugees are 
fleeing. 
 
Within days of Fergal Keane’s first report, the entire Western media was abuzz with stories about 
Dr. Vincent Bajinya. The articles combined the story of Dr. Vincent Bajinya with the story of three 
other Rwandan refugees “hiding” in the U.K., and the media framed all four refugees as “Most 
Wanted” criminals and the “Masterminds” of the Rwanda genocide of 1994. 
 
“Rwanda is seeking extradition of four suspected masterminds of the country's 1994 genocide,” 
Reuters reported on November 7, 2006, “including a medical doctor, who are living and working in 
Britain, the Justice Minister told Reuters on Tuesday.”15 
 
“All these fugitives are living a comfortable life in the United Kingdom but are surely key planners 
of the 1994 genocide,” Reuters quoted Tharcisse Karugarama, Rwanda’s Justice Minister. “The 
dilemma we have is that most of these fugitives have changed their identities, which makes it 
difficult for us to track them.”16 
 
“For the fear of being tracked down and wrongly judged in Rwanda or Arusha [ICTR] one of the 
three mayors had changed his name and applied for asylum as a former teacher, the other one 
applied for asylum as a Burundian citizen,” says Patrick Mahoro, a Rwandan Hutu and former U.K. 
asylum seeker who now has citizenship and lives in Coventry, England.17 “This was not because 
what they might have done but because of the fear of being arrested and accused of genocide as it 
has happened to many others. This was their explanation in the court hearing last year [2007].”18 
 
“Dr. Bajinya has never hidden himself,” Mahoro continues. “He became a concern to Kigali when 
he became a member of a task force advising the U.K. government on re-qualification of refugee 
health professionals. Privately he is known to have strong views about the RPF, and by becoming a 
member of that particular task force it was thought he might get close to U.K. officials who do not 
know the truth about the RPF. He also comes from the same village as [former President Juvenal] 
Habyarimana.”19 
 
According to Rosalie Brown, she and Dr. Vincent Bajinya began fleeing the violence in Rwanda on 
April 8, 1994. They fled their home in the Rugenge District of Kigali for Gisenyi, where they stayed 
with extended family until they were forced to flee in July 1994 for fear of persecution by the 
Kagame regime. Like so many others they flew from the cauldron into the fire: Zaire.20 For two 

                                                
15 “Rwanda seeks genocide fugitives from Britain,” Reuters, November 7, 2006.  
16 “Rwanda seeks genocide fugitives from Britain,” Reuters, November 7, 2006.  
17 Private communication, Hutu Rwandan and U.K. citizen “Patrick Mahoro” (pseudonym used for his protection), 
March 2008. 
18 Private communication, “Patrick Mahoro,” March 2008. 
19 Private communication, “Patrick Mahoro,” March 2008. 
20 The Democratic Republic of Congo was renamed Zaire during the reign of dictator Mobutu Sese Seko. After the 
AFDL-CZ overthrew Mobutu the name was changed back to the Democratic Republic of Congo by the short-lived 
President Laurent Desire Kabila. 



keith harmon snow Page 6 of 41    Rwanda Asylum UK 

years they lived in the Mugunga refugee camp near Goma, Zaire, and they fled in August 1996, just 
before the Hutu refugee camps were attacked in contravention of international law.21 
 
The RPF, the Uganda People’s Defense Forces (UPDF) and the Alliance of Democratic Forces for 
Congo-Zaire (AFDL-CZ) invaded Zaire in September of 1996 and began massacring Hutu refugees 
by the tens of thousands. The invasion was backed by the Pentagon through bases in Uganda and 
Rwanda and U.S. administrators downplayed the killing of Hutu refugees.22 The International 
Rescue Committee (IRC) reportedly set up at bases nearby and shelled the refugee camps.23 The 
genocidal campaign against Hutus swung into high gear as the RPF and UPDF—backed by the 
Pentagon—chased hundreds of thousands of Hutu refugees from Goma to Kinshasa—into Zaire’s 
forests and swamps where they hunted them down and killed them and destroyed the evidence.24 
 
In August 1996, Dr. Vincent Bajinya and his wife Rosalie fled with their two children to Kenya 
where Dr. Bajinya was employed at the Jomo Kenyatta Hospital; Rosalie Brown went on to London 
with their two kids (1998) until Dr. Bajinya was able to join them (2000).  
 
Meanwhile, unreported by Fergal Keane and the BBC, are the numerous “refugee” and “asylum” 
cases of Rwandan nationals who have infiltrated the U.K. and U.S. by working the very same 
asylum system and benefiting from hundreds of thousands of pounds (and dollars) of taxpayer 
subsidies.  
 
Amongst the many asylum seekers who arrived in London and claimed to be fleeing the repression 
in Rwanda are Tony Kavutse, Ignatius Mugabo, Linda Bihire, Vivenie Mugunga and Moses 
Kaganda, all of whom used the asylum process to eventually gain citizenship in the U.K. Most of 
these are former RPF soldiers, RDF soldiers or military intelligence agents who today continue to 
work for the Kagame regime. 
 
Tony Kavutse, Moses Kaganda and Vivenie Mugunga are all currently employed at the embassies 
of the government they claimed to be fleeing: Rwanda. Each used the asylum process to get free 
housing, medical assistance, psychological counseling, and higher education at elite colleges in 
England.  
 
And there are other “asylum seekers” claiming persecution by the Rwanda Government whose 
insider roles as intelligence agents and secretive businessmen make a horrible joke out of the U.K. 
asylum system. 

                                                
21 Jean-Christophe Nzeyimana gives an account of life and death at the Mugunga refugee camp in: David Barouski, 
“Surviving the Rwanda Genocide: An Interview with Jean-Christophe Nzeyimana,” ZNET, June 19, 2007, 
<http://www.zmag.org/racewatch/SurvivingtheGenocide.pdf>.   
22 See: keith harmon snow, “Darfurism, Uganda and the U.S. War in Africa,” www.allthingspass.com; see also Wayne 
Madsen, Genocide and Covert Operations in Africa, 1993-1999, Mellon Press, 1999. 
23 According to a top United Nations investigator, the IRC moved into bases in eastern Zaire in 1996 and started 
shelling the refugee camps with heavy weapons. Private interview, name withheld for confidentiality, July 2006. 
24 This correspondent has interviewed witnesses to the war crimes committed against Hutu refugees all across the 
Democratic Republic of Congo, and in Rwanda, Uganda and the United States. See also: Wayne Madsen, Genocide and 
Covert Operations in Africa, 1993-1999, Mellon Press, 1999; Howard W. French, A Continent for the Taking: The 
Tragedy and Hope of Africa, Random House, 2004; and keith harmon snow, Hotel Rwanda: Hollywood and the 
Holocaust in Central Africa, <www.allthingspass.com>. 



keith harmon snow Page 7 of 41    Rwanda Asylum UK 

 
THE GENOCIDAIRE BRAND 
 
In October of 2006, Dr. Vincent Bajinya was working for Praxis, a U.K. non-government 
organization (NGO) that assists refugees in transition, and for Refugee Nurses Task Force, a 24-
member task-force set up by the U.K. government to link refugee nurses with U.K. employers. 
 
“Fergal Keane was waiting for Dr. Bajinya in front of the entrance door of his work,” says Rosalie 
Brown. “He was just in the street very early in the morning without any contact or warning if I can 
say! Shock and surprise you know? My husband had never meet Fergal Keane before and now he 
[Keane] was accusing him of genocide in Rwanda!” 25 
 
It was not Fergal Keane’s first visit to the Praxis offices, however, and within a week of the 
auspicious early morning encounter the BBC aired a major story convicting Dr. Vincent Bajinya a 
priori of genocide and setting the stage for his public ostracism and imminent arrest by U.K. 
officials. 
 
The BBC documentary reveals that Fergal Keane (or someone whose voice sounds identical) 
previously visited Dr. Bajinya’s offices at Praxis and covertly filmed him using a hidden camera. 
Keane begins the four-minute BBC docudrama “undercover” and he confides in viewers that the 
initial filming was done in “secret”—the admission of secrecy sensationalizes the report and frames 
the story so that it will appear that Dr. Vincent Bajinya is a “wanted” criminal on the run. The rising 
chorus of media reports soon declared that Dr. Bajinya changed his name to avoid being detected as 
a “genocidaire” hiding in London.26 
 
“I was with [my husband] in the war,” says Rosalie Brown, “everywhere, all the time, he did not do 
anything. We fled like everyone else, suffered like every Rwandan, we lost many lovers, family 
members and friends. We went through the asylum process once we got to the U.K. and on our 
Rwandan names. This Fergal Keane story is all made up.” 27 
 
According to numerous sources, Dr. Vincent Bajinya was completely open about his refugee status 
during the entire process of gaining U.K. citizenship and changed his name after citizenship was 
granted and for practicality purposes relating to the dictates of work, and marriage, and living in the 
U.K. 
 
“Why does the Rwanda government suddenly want my husband now in 2007 [sic] after 13 years of 
war in Rwanda?” says Rosalie Brown. “We all had different names and for our children’s future as 
they grow up in this country [U.K.] why can we not all have the same name Brown once the law in 
this country gives us the full rights to do so?” 28 
  
“Excuse me sir, do you work here?” the voice behind the hidden camera asks Dr. Vincent Bajinya 
as the short clip opens. Fergal Keane misrepresents the BBC from the start, a telling indication of 

                                                
25 Private communication, Rosalie Brown, March 2008. 
26 The term genocidaire is a French term often used to castigate innocent Hutus as deeply sinister and evil. 
27 Private communication, Rosalie Brown, March 2008. 
28 Private communications, Rosalie Brown, March 2008. 



keith harmon snow Page 8 of 41    Rwanda Asylum UK 

the misrepresentations to come. He knows that Dr. Bajinya works at the Praxis clinic and he is not 
interested in the clinic. “Do you know…is the clinic open today? There’s a clinic here…a couple 
days a week?”29 
 
Fergal Keane discredits his reportage further as the film unfolds because he frames the reportage in 
such a way that Dr. Vincent Bajinya is accused, tried, and convicted in a four minute documentary. 
But the BBC reports about Dr. Vincent Bajinya are full of inconsistencies and the various reports 
raise important questions that should be put to Fergal Keane and his producer, Andrew Head. 
 
Using the low-quality images of Dr. Bajinya snatched in secret during the initial visit, Keane 
traveled to Rwanda to find witnesses who would testify that Dr. Vincent Bajinya was indeed a 
genocide perpetrator. In Dr. Bajinya’s home village, so we are told, Keane finds his witness. 
 
“Far from London we’ve uncovered evidence tying Dr. Bajinya to horrific crimes,” Fergal Keane 
announces. The video begins its Rwanda segment showing dark skies over the land of a thousand 
hills, but quickly jumps to gruesome images of bodies lying along the road.30 These are the images 
of gruesome death from 1994 that are recycled over and over in a pornography of African violence 
that is used to foster the ignorance that has infected the collective consciousness. 
 
“And today in this neighborhood where Dr. Bajinya lived, survivors recall a fanatic who searched 
for Tutsis at roadblocks,” Fergal Keane continues. “They claim Tutsi civilians, even a three-month 
old baby, were amongst those killed by militia men he directed.” 
 
Like the fake asylum seekers used by Fergal Keane as sources to frame Dr. Bajinya and pressure 
Praxis, whom we will soon meet, it seems that his chosen “genocide survivors” also have a lot in 
common with RPF intelligence agents.  
 
PLANTED SPIES AND AGENTS  
 
In the BBC documentary of November 6, 2006, titled “Rwanda Genocide Suspect in UK,” we are 
introduced to a Rwandan man Keane calls only “Dieudonne”—a “genocide survivor” whom we are 
told lives in Dr. Bajinya’s former community. The BBC video flashes the man’s name, but the tiny 
banner is blurry and unreadable.  
 
“Dieudonne is one of several eyewitnesses who told us Bajinya instructed the militia to kill,” says 
Fergal Keane. “From our photographs Dieudonne identified Dr. Bajinya as the man he saw giving 
orders for murder.” 
 
The “eyewitness” Dieudonne tells the story of Dr. Bajinya’s supposed crimes in the Kinyarwanda 
language, while Fergal Keane translates for English viewers. “Bajinya told them, ‘Look, this is not 
how you kill a man, you're just playing with him. He might survive if you just leave him the way he 
is.’ So they killed him off. It is an image of Bajinya that stays in my mind.” 

                                                
29 Fergal Keane. “Rwanda Genocide Suspect in UK,” BBC News. November 6, 2006.  
<http://news.bbc.co.uk/nolavconsole/ifs_news/hi/newsid_6120000/newsid_6123000/nb_wm_6123042.stm>. 
30 Fergal Keane. “Rwanda Genocide Suspect in UK,” BBC News. November 6, 2006. 
<http://news.bbc.co.uk/nolavconsole/ifs_news/hi/newsid_6120000/newsid_6123000/nb_wm_6123042.stm>. 



keith harmon snow Page 9 of 41    Rwanda Asylum UK 

 
However, in the BBC press release of the following day, titled “British Charity Employs Doctor 
Accused of Crimes Against Humanity,” the article cites a man named Janvier Mabuye to say 
exactly the same thing that Fergal Keane claims the eyewitness Dieudonne is saying in the film. 
 
“Janvier Mabuye says he heard Dr Bajinya ordering the killers to finish off a taxi driver who had 
already been attacked with machetes. Janvier says: ‘Bajinya told them look this is not how you kill 
a person, you’re just playing with him. He might survive if you just leave him the way he is. At that 
point he called a young man and another neighbor and they came and killed him off. That is one of 
the images that always lasts each time I remember the genocide. It’s one of the images of Bajinya 
that remains in my mind.’” 31 
 
The BBC has produced two reports where two different eyewitnesses have made exactly the same 
accusations, word-for-word, verbatim, against Dr. Vincent Bajinya.  
 
More importantly, the eyewitness Janvier Mabuye, who the BBC uses for their print stories and 
longer video documentary about Dr. Vincent Bajinya, is identified by Rwandan refugees as an RPF 
intelligence agent who has worked in the Rwandan Embassies in Uganda, Nairobi and Brussels. 
 
On March 29, 2002 Janvier Mabuye was nominated 2nd Secretary at the Rwandan Embassy in 
Kampala, Uganda; later in 2002 he worked as 1rst Secretary at the Rwandan Embassy in Nairobi, 
Kenya.32 In October 2003, Janvier Mabuye was based in Brussels as 2nd Secretary and Cultural 
Attaché, a post he held until at least 2005.33  
 
In December 2004, Mabuye issued a communiqué from the Rwanda Embassy in Brussels to the 
Rwandan community informing them how, with the support of the Rwandan Embassy in Brussels, 
they can acquire investment properties in Rwanda.34 
 
Fergal Keane and the BBC have outdone themselves by producing exactly the same accusations by 
two independent witnesses and by producing a “genocide survivor” who is actually a Rwandan 
intelligence agent.35 
 
“Janvier Mabuye is not from Dr. Bajinya’s neighborhood and he is not a genocide survivor,” says 
U.K.-Rwandan Patrick Mahoro. “Like many other young Tutsis he left Rwanda after the October 
1990 invasion to join the RPF in Uganda.” 
 
From the BBC video we see that Dr. Bajinya is not an expert English speaker. Keane’s method of 
confrontation forces the entire life and history of another human being—who has lived a reality few 
of us can fathom—into Keane’s framework of assumptions and biases about what happened in 

                                                
31 “British Charity Employs Doctor Accused of Crimes Against Humanity,” BBC Press Release, November 7, 2006. 
32 IBITANGAJWE N’INAMA Y’ABAMINISITIRI YO KUWA 29 WERURWE 2002 
33 http://www.diplomatie.be/nl/pdf/corpsconsulair.pdf 
34 Janvier Mabuye, Twiyubakire Mu Rwanda, December 22, 2004, 
<http://www.ambarwanda.be/pages/contentActual.asp?ActualId=118>. 
35 Fergal Keane. “Rwanda Genocide Suspect in UK,” BBC News. November 6, 2006. 
<http://news.bbc.co.uk/nolavconsole/ifs_news/hi/newsid_6120000/newsid_6123000/nb_wm_6123042.stm>. 



keith harmon snow Page 10 of 41    Rwanda Asylum UK 

Rwanda and who is responsible and it leaves no room for Dr. Vincent Bajinya or his unique identity 
to exist. 
 
Who is the more credible witness to events in Rwanda? Dr. Vincent Bajinya, a Rwandan who grew 
up in Rwanda, a man who knew the place and the people, and who finally fled with his family in 
1996 after years of terror? Or Fergal Keane, a white reporter from England who arrived in Rwanda 
for the first time in May 1994 and worked with the assistance of the Rwandan Patriotic Front and 
their intelligence and information warfare departments? 
 
Keane closes his attack with a ten-second media sound bite about genocide that entirely destroys the 
context of Dr. Vincent Bajinya’s worldview and the history of trauma and devastation he has both 
witnessed and survived. Dr. Bajinya responds to the arrogance of Fergal Keane with terse summary 
statements in poor English, and does this standing up for his rights as a British citizen and a human 
being. 
 
“The doctor says both sides were massacred in Rwanda and refuses to accept Tutsis were victims of 
genocide,” Keane states as he approaches Dr. Vincent Bajinya on Pott street.36 
 
“You believe there was no genocide of Tutsis in Rwanda?” Keane asks Dr. Vincent Bajinya. In 
Keane’s tone and manner there is the self-righteous assumption of a higher moral purpose.37 
 
“I believe that, yes,” says Dr. Vincent Bajinya.38 
 
“Because the international community believes there was a genocide.” Keane is now speaking for 
the nebulous “international community,” obviously pleased with himself for having elicited the 
response that can be used to figuratively hang Dr. Vincent Bajinya as a genocide negationist. 
 
“Yeah, it’s my belief,” Dr. Bajinya says. Not interested in Fergal Keane’s crusade. “The 
international community can believe other things. It is my right to believe in what I believe.”39 
 
THE BOGUS ASYLUM OF TONY KAVUTSE 
 
According to legitimate Rwandan refugees in the U.K. the man primarily responsible for 
orchestrating the branding, arrest, detention and persecution of Dr. Vincent Bajinya is a fake 
Rwandan asylum seeker who claimed to have fled Rwanda under fear of persecution. The man who 
tracked down Dr. Vincent Bajinya today works at the Rwandan Embassy in London under the name 
Tony Kavutse. He was assisted by several other fake asylum seekers also working as Rwandan 
agents or agents-provocateurs in London. 
 
                                                
36 Fergal Keane. “Rwanda Genocide Suspect in UK,” BBC News. November 6, 2006. 
<http://news.bbc.co.uk/nolavconsole/ifs_news/hi/newsid_6120000/newsid_6123000/nb_wm_6123042.stm>. 
37 Fergal Keane. “Rwanda Genocide Suspect in UK,” BBC News. November 6, 2006. 
<http://news.bbc.co.uk/nolavconsole/ifs_news/hi/newsid_6120000/newsid_6123000/nb_wm_6123042.stm>. 
38 Fergal Keane. “Rwanda Genocide Suspect in UK,” BBC News. November 6, 2006. 
<http://news.bbc.co.uk/nolavconsole/ifs_news/hi/newsid_6120000/newsid_6123000/nb_wm_6123042.stm>. 
39 Fergal Keane. “Rwanda Genocide Suspect in UK,” BBC News. November 6, 2006. 
<http://news.bbc.co.uk/nolavconsole/ifs_news/hi/newsid_6120000/newsid_6123000/nb_wm_6123042.stm>. 



keith harmon snow Page 11 of 41    Rwanda Asylum UK 

Legitimate Rwandan refugees in London report that Tony Kavutse is a long-time RPF and RDF 
soldier and intelligence agent. Kavutse was reportedly born in Uganda. Rwandan refugees in 
London claim that the Rwandan Embassy staff is 100% Ugandan citizens. Some of them reportedly 
fought with  President-for-Life Yoweri Museveni, an ethnic Hima (a tribe related to the Tutsis), and 
the National Resistance Army (NRA) during the Ugandan guerrilla wars in the 1980’s and later 
joined the Uganda People’s Defense Forces (UPDF). Many Ugandan citizens hold powerful 
positions in the Rwanda Government today because they joined the RPA/NRA war machine in its 
conquest of Rwanda. “The conquering RPF were mainly the English-speaking Ugandans.”40 
 
Legitimate asylum seekers claim that Tony Kavutse continues to work as an RPF intelligence agent 
for the Rwanda government and that he tracks down any critics or legitimate victims of terrorism 
that have fled Rwanda.41  
  
Documents obtained by this correspondent show that Tony Kavutse filed for formal protection 
status under U.K. law and obtained significant resources through the assistance of numerous U.K. 
charities and quasi-government or government agencies. 
 
In a document dated July 13, 2002, the U.K. Home Office, Immigration and Nationality Directorate, 
refused asylum status for Tony Kavutse, but, “because of the particular circumstances of [his] case”, 
granted him informal asylum status in the category “Exceptional Leave to Remain.” 42 According to 
the Kavutse documents, officials were convinced Kavutse would be in danger if the U.K. returned 
him to Rwanda. 
   
Kavutse gained assistance through the Medical Foundation in London, an NGO that works with 
asylum-seeking victims of torture. Medical Foundation trustees include John Le Carre, the 
accomplished novelist who has taken a serious interest in the events in central Africa.43  
 
The Medical Foundation peddles the standard story about genocide in Rwanda, but also appears to 
address, at least to some extent, the terrorism of the post-1994 Kagame regime. 
 
Documents dated July 29, 2002, confirm that Kavutse was a “priority need” client of the Medical 
Foundation “receiving ongoing treatment” for his claims of torture. Kavutse arrived in January 2002 
and medical treatment began then. Documents also establish that Kavutse received financial and 
insurance benefits from the state.44 
 
The Medical Foundation’s Dr. Hamra Yucel apparently assessed Kavutse’s status based on his 
testimony. “Mr. Kavutse has been subjected to torture,” she opined, “including severe beatings, and, 
most importantly, witnessed his father being shot in December 2001.”45  

                                                
40 Rwanda: The Preventable Genocide, International Panel of Eminent Personalities, Section 17.8, <http://www.africa-
union.org/Official_documents/reports/Report_rowanda_genocide.pdf >. 
41 Personal interviews with three Rwandan asylum seekers in the U.K. and one source in Rwanda. 
42 Home Office document, Immigration and Nationality Directorate, Tony Kavutse, July 15, 2002. 
43 Medical Foundation, <http://www.torturecare.org.uk/about_us/patrons_and_trustees>. 
44 Hamra Yucel, MD, Request for Crises Loan RE: Mr. Tony Kavutse, DOB 29/10/76. Previously of Leabridge House, 
497-501 Leabridge Road, London, E10 7 EB, Medical Foundation, July 29, 2002. 
45 Hamra Yucel, MD, Request for Crises Loan RE: Mr. Tony Kavutse, DOB 29/10/76. Previously of Leabridge House, 
497-501 Leabridge Road, London, E10 7 EB, Medical Foundation, July 29, 2002. 



keith harmon snow Page 12 of 41    Rwanda Asylum UK 

 
According to Rwandan sources in London who know of the particulars of the case, Tony Kavutse’s 
claims of being tortured by the current government are fabricated (there was no apparent physical 
evidence of torture). While Dr. Hamra Yucel’s clinical assessments fit the classic psychological 
profile of a torture survivor, Rwandan sources claim that RPF-allied asylum seekers are coached on 
how expertly to work the system and gain asylum status by feigning all the proper symptoms of 
torture. 
 
When asked how it is possible that an asylum seeker claiming to have been tortured by the 
Rwandan Government could then end up in their diplomatic corps, Michelle Alexander from the 
Medical Foundation responded that, “the Medical Foundation is not at liberty to disclose details of 
any individual’s case and cannot confirm whether the person you refer to is a client of the Medical 
Foundation.” 46 
 
Tony Kavutse received lodging assistance through the support of the community council of the 
London Borough of Waltham Forrest.47 In August 2004, Kavutse received full state educational 
support and attended the University of London’s elite Birkbeck School of Management and 
Organizational Psychology.48 All of Kavutse’s accommodations and tuition for approximately five 
years were paid for in full by a combination of these non-governmental supporting agencies and the 
U.K. Government. 
 
Today Tony Kavutse lives in London and is working as a secretary on the diplomatic staff at the 
Rwandan Embassy.49 Kavutse did not respond to questions. 
 
Tony Kavutse is also a relative of another top RPF cadre: his mother is the sister of Dr. Zac Nsenga, 
an RPF agent who became the Rwandan Ambassador to the United States.  
 
Zac Nsenga’s wife has been living in the U.K., where she reportedly gained refugee status under 
false asylum claims under an alias.50 Rwandan refugees in London claim that she travels regularly 
to Rwanda and Uganda. However, in late March or early April 2008, Madamu Nsenga traveled to 
Rwanda for a visit and Zac Nsenga reportedly took her refugee asylum documents from her due to a 
quarrel. Now Madamu Nsenga is caught in the limbo of not being able to return to the U.K., lacking 
her U.K.-Rwanda asylum papers, and she is trying to go to Uganda to solve the problem, since she 
is officially not allowed to go to Rwanda—the country she was seeking refuge from.51 
 
“Dr. Zac Nsenga was the Rwandan ambassador in Washington,” says Professor Jean-Marie 
Vianney Higiro, former director of the Rwandan Information Office (ORINFOR). “Before the 
victory of the RPF, he was in charge of hygiene at a camp set up by the RPF in Gabiro, Rwanda, 
where the corpses of Hutus killed by the RPF were burnt. Nsenga was in charge of that camp. In 
other words, he oversaw the suppression of evidence regarding the massacres committed by the 
                                                
46 Email communication from Michelle Alexander, Medical Foundation, April 1, 2008. 
47 Sarah Tipton (Housing Advisor), Letter from Waltham Forrest to Dr. Hamra Yucel, August 29, 2002; and Waltham 
Forest, <http://www.walthamforest.gov.uk/>.  
48 Jenny Cook (Departmental Administration), Letter from the Birkbeck School to Tony Kavutse, August 2004. 
49 Tony Kavutse did not respond to repeated requests for communication.  
50 Private communications with Rwandan refugees in London, March and April 2008. 
51 Private communications with Rwandan refugees in London, March and April 2008. 



keith harmon snow Page 13 of 41    Rwanda Asylum UK 

RPF. In RPF circles the camp is known as the CDR camp. The CDR was the Coalition for the 
Defense of the Republic, a political party regarded by the RPF and its supporters as the party of 
Hutu extremists. So RPF soldiers referred to the camp as CDR camp because all the Hutus who 
were taken to that camp for execution or the bodies of the Hutus taken to that camp for burning 
were globally considered as Hutu extremists who espoused the CDR worldview. ”52 
 
“The three primitive one-story barrack blocks, one with its roof being repaired, are basic shelters for 
the [RPF] men at the Gabiro army camp,” wrote British journalist Nick Gordon. “It all looks 
devastatingly innocent: a complex that may be an affront to the classic rolling African skyline, but 
no more than that. There are no tell-tale chimneys, no railway lines leading into the restricted area. 
Indeed, as I munch my bread and wait for the photographer to snatch his picture, it is hard to believe 
that this dot on the map is an extermination camp. What goes on inside Gabiro [camp] is truly 
revolting, and it is not an isolated example. All over the country since the new government took 
control, Hutus have been killed in the thousands.”53 
 
A Tutsi born in Rwanda, Dr. Zac Nsenga earned a medical degree at Makerere University Medical 
School in Uganda and a degree in human medicine at the University of Westminster, with an MA in 
diplomatic studies and a certificate in strategic studies. He practiced medicine both in Uganda and 
Lesotho before becoming a Major in the Rwandan Patriotic Army (RPA) in December 1990. Later 
he served as Secretary General in the Ministry of Internal Security (overseeing National Police and 
Prison Services). Nsenga was also Ambassador to Israel (1995-1996) and the U.K. (1998-2001). As 
the Rwandan Ambassador in the U.S., Zac Nsenga worked with Paul Kagame and former U.S. 
President Bill Clinton to oversee and delineate the Clinton Foundation’s AIDS activities in 
Rwanda.54  
 
Rwandan refugees in the U.S. claim that Major Zac Nsenga has played an active role in hunting 
down critics and legitimate refugees and having them arrested as fugitives from justice and, of 
course, branded as genocidaires. 
 
“It is easy to come to the United States and hide,” said Zac Nsenga, the Rwandan ambassador to the 
United States, quoted in a Chicago Tribune article about a Rwandan named Jean-Marie Vianney 
Mudahinyuka (arrested in Chicago) and other supposed genocidaires hiding in the U.S. “Americans 
don’t know that amidst them are people who did very bad things.”55  
 
Nsenga—and the Rwandan Embassy in the U.S.—collaborates with the specially formed Human 
Rights Violators and Public Safety Unit (HRVPSU) of the office of U.S. Immigration and Customs 
Enforcement, ICE, formed in 2003, to track down foreigners, take them to court, jail and then 
deport them for even the slightest infractions of immigration laws.56 

                                                
52 Private communication, Jean-Marie Vianney Higiro, March 2008. 
53 Nick Gordon, “Return to Hell,” Sunday Express, April 21, 1996, 
<http://www.abarundi.org/documents/NGordon_RDA_eng_01.html>.  
54 The establishment narrative on “AIDS in Africa” offers another example of disinformation suggesting a humanitarian 
agenda that is merely, in fact, window dressing for multinational corporations and the department of defense. It will not 
be examined here.   I would remove this.  It is out of place and deserves its own paper. 
55 Don Terry, “Suburban America: Hiding place for thousands of war criminals?” Chicago Tribune, July 5, 2005. 
56 See: “Public Security: ICE Wins Landmark Rwandan Genocide Case,” Inside ICE, Vol. 1, Issue 13, 
<http://www.ice.gov/pi/news/insideice/articles/insideice_101204_web2.htm?searchstring=rwanda>. 



keith harmon snow Page 14 of 41    Rwanda Asylum UK 

 
Nsenga’s role in the U.S. is to spread the official genocide story, hunt down Rwandan critics, sell 
the establishment narrative on HIV/AIDS involving big pharmaceutical companies, further the 
business interests of Rwanda, and suppress any political dissent about the Kagame regime.57 
 
Nsenga is known to be very close to former Ambassador Andrew Young, the Kagame regime’s 
number one public relations agent whose PR consulting firm Goodworks International whitewashes 
the regime and its major corporate allies and partners.58 GWI is also tight with the Africa-America 
Institute, a CIA backed think tank involved in information warfare and subversive activities all over 
Africa.59 Andrew Young has built a mansion on Rwanda’s Lake Muhazi.60 
 
Zac Nsenga “is a strong endorser of the Genocide Intervention Network (GIN).”61 The Genocide 
Intervention Network is at the forefront of promoting the official line on genocide in Rwanda as a 
pivotal tool in the new hegemonic human rights discourse.62 Other GIN endorsers include some of 
the highest profile official Rwandan genocide storytellers: General Romeo Dallaire, Samantha 
Power and Gerald Kaplan. 
 
“[Nsenga] was in Ruhengeri killing people also,” says Jean-Christophe Nizeyimana. “As a 
promotion, he was given the post of Ambassador to Washington D.C. Many RPF criminals have 
seen themselves being promoted only because they mass-murdered people from Ruhengeri and 
Byumba.”63  
 
PRESSURING THE U.K. ASYLUM SYSTEM 
 
The BBC’s November 7, 2006, report about Dr. Vincent Bajinya appears to target the charity Praxis 
for having supported Dr. Bajinya using U.K. taxpayers’ money. By targeting Praxis the BBC set the 
stage for greater restrictions and controls surrounding the asylum process in England, a process that 
has since come under strict reform on asylum issues. 
 
The articles about Bajinya and other refugees appeared in the fall of 2006 and by January 2007 the 
U.K. had issued new formal guidelines about refugees and formal policy had been drastically 
reformed to meet new U.K. immigration standards. Interestingly, the British asylum and 

                                                
57 See e.g.: “Mrs. Bush's Remarks in Honor of the Visiting Guests from the Mothers to Mothers-To-Be Programme in 
Capetown, South Africa,” The White House, March 13, 2006, 
<http://www.whitehouse.gov/news/releases/2006/03/20060313-2.html>.    
58 Goodworks International has a permanent office in Kigali run by managing director Mary Kamari. The Goodworks 
promo film Rwanda Rising was showcased on Delta Airlines flights beginning in the fall 2007 (see: Rwanda 
Convention Association, <http://www.rwandaconvention.org/past-conventions.htm>). 
59 Africa-America Institute, <http://www.aaionline.org/About/Board.aspx>. 
60 Private communications, Rwandan researchers, June 2007. 
61 Clinton Presidential Center, “Rwanda’s Ambassador to the U.S. Zac Nsenga Speaks on the Genocide 12 Years Ago,” 
<http://www.clintonpresidentialcenter.org/062806-nr-pc-gn-rwa-pr-rwanda-ambassador-zac-nsenga-speaks.htm>. 
62 Genocide Intervention Network, <http://www.genocideintervention.net/network/endorsers >. 
63 See: David Barouski, “Surviving the Rwanda Genocide: An Interview with Jean-Christophe Nzeyimana,” ZNET, 
June 19, 2007, <http://www.zmag.org/racewatch/SurvivingtheGenocide.pdf>. 



keith harmon snow Page 15 of 41    Rwanda Asylum UK 

immigration system relies heavily on private security companies noted for rather specious 
“security” missions.64 
 
The BBC article quoted Reverend Vaughan Jones, the director of Praxis, but the comment by 
Vaughan Jones suggests that Praxis was the victim of circumstances, not Dr. Vincent Bajinya. 
 
“The director of Praxis, Reverend Vaughan Jones, said if the allegations were true it would 
represent a betrayal of his organization's trust,” reported Fergal Keane.65 
 
“I had no suspicions and when I saw the allegations I was very shocked,” Reverend Vaughan Jones 
stated in a subsequent BBC report of November 7, 2006. “If they are true then I would feel 
betrayed, because we work with people who have come from difficult situations and need proper 
support. We are aware that there are all kinds of allegations and counter allegations in the 
community and sorting out the victim from the perpetrator is extremely hard.” 66 

 
When contacted by email at Praxis, Reverend Vaughan Jones replied that “Dr Bajinya was 
immediately suspended as a result of the allegations. He is no longer our employee.”67 
 
In a follow-up query, Reverend Vaughan Jones replied: “Praxis has never attempted to form a 
judgment in relation to guilt or innocence that is the responsibility of others and beyond our 
competency. We are very aware of the complexity of the issues. As an organization which works 
with vulnerable people we have a duty of care primarily to them and it would not have been 
responsible to allow someone to work in the organization with such serious allegations having been 
made. We have always said that this matter should be resolved through the due process of law.”68 
 
However, Praxis fired Dr. Vincent Bajinya based on the campaign spawned by the BBC reports of 
Fergal Keane. It was enough for Reverend Vaughan Jones that Fergal Keane and the BBC said that 
Dr. Vincent Bajinya was “accused” of genocide for them to immediately go on the defensive to 
protect their own good name. This is how the genocide label is used as a brand and a weapon 
against anyone who deviates from the Rwandan government’s policies or falls out of favor with the 
elite criminal networks in power. 
 
“How does Praxis protect vulnerable people?” notes U.K.-Rwandan Patrick Mahoro, who also 
benefited from the assistance of Praxis. “And how is it possible that Tony Kavutse, an asylum 
seeker and “refugee” who claimed to have been tortured by the current government of Rwanda 
could end up working for the government he was seeking asylum from?” 
 
Mahoro notes that Praxis has been utilizing the volunteer services of another false asylum seeker 
who is also working at the Rwandan Embassy. This individual is flagged by the Rwandan asylum 
community as another informant and RPF agent. 

                                                
64 Several of the Private Military Companies involved in Britain’s immigration detention centres, notably SODEXHO 
and SERCO, are also contracted to work at the U.S. torture center in Guantanamo Bay. 
65 “British Charity Employs Doctor Accused of Crimes Against Humanity,” BBC Press Release, November 7, 2006. 
66 “British Charity Employs Doctor Accused of Crimes Against Humanity,” BBC Press Release, November 7, 2006. 
67 Private communication, Vaughan Jones, Praxis, March 13, 2008. 
68 Private communication, Vaughan Jones, Praxis, March 13, 2008. 



keith harmon snow Page 16 of 41    Rwanda Asylum UK 

 
“As soon as these reports came out by the BBC, true Rwandan asylum seekers stay away from 
Praxis for fear that they will be identified and accused of genocide,” says U.K.-Rwandan Patrick 
Mahoro. “There is a woman Rose Ngabire, a Tutsi who was working at Praxis in Dr. Bajinya’s 
department, who we know is a Rwanda government informant.” 
 
Rose Ngabire was a volunteer on work placement at Praxis at the same time as Dr. Vincent Bajinya. 
Ngabire left Praxis and is now the full-time receptionist at the Rwandan Embassy in London.  
 
Ngabire is another Ugandan-Rwandan dual citizen who is accused by legitimate Rwandan refugees 
of acting as a spy to identify and help separate the legitimate refugees from the fake refugee-agents 
and insure that the legitimate refugees are sent back to Rwanda and the fake refugees are processed 
through the asylum system for the benefit of the regime in Kigali. 
 
Fergal Keane’s BBC reports do not identify the RPF agent Rose Ngabire and Keane’s reportage is 
further discredited with the awareness that one of the “expert” voices chosen by Fergal Keane to 
buttress the fabricated story about Dr. Bajinya is another fake RPF asylum seeker named Vivenie 
Niragira Mugunga. 
 
Vivenie Mugunga arrived in the U.K. as an asylum seeker over six years ago and has already gained 
U.K. citizenship. Mugunga claimed to be a survivor of the Rwanda genocide and gained refugee 
status by fleeing from the Kagame regime. However, both of her claims are reportedly false. 
Mugunga was reportedly not in Rwanda during or after 1994. Instead, she came from Burundi, 
where she was born and raised. After she earned higher education degrees at universities in South 
England, Mugunga became an agent of the Kagame regime and she promotes Rwanda investments 
and organizes government-affiliated events. 
  
Fergal Keane has also used Vivenie Mugunga to pull on the heart strings of his BBC viewers and 
gain sympathy—channeled into outrage to help convict and hang Dr. Vincent Bajinya in the court 
of public opinion. In one long film clip about the Dr. Vincent Bajinya story, Fergal Keane has 
Vivenie Mugunga, who is portrayed as a Rwandan genocide survivor, crying that the organization 
Praxis has extremists on their staff—meaning Dr. Bajinya—and they discriminated against her 
when she sought services there. Turning truth upside-down as usual, Keane and Mugunga say 
nothing about the other bogus refugee agents—like the Tutsi agent Rose Ngabire—working at 
Praxis. 
 
An honest investigation of Dr. Vincent Bajinya’s case would examine Fergal Keane’s role in 
traveling to Rwanda and producing genocide charges by using the BBC as a political weapon in an 
obvious collaboration with the selective political agenda of the Kagame government.  
  
According to one U.K. intelligence insider, U.K. news corporations routinely run disinformation 
planted by U.K. intelligence assets from MI-6. “For example, the Guardian and very occasionally 



keith harmon snow Page 17 of 41    Rwanda Asylum UK 

the London Sunday-Times have been seen to have reporters who are assets of the U.K. intelligence 
services. Incidentally this may also apply to Andrew Gilligan of the BBC…”69 
 
It may also apply to the BBC’s Fergal Keane. 
 
Keane traveled to Rwanda where “evidence” of the crimes of Bajinya was scraped up and delivered 
to the news consuming Western public in manipulative and highly structured BBC productions. 
 
“This Bajinya [frame-up] was 100% set-up by Kigali and Fergal Keane,” says U.K.-Rwandan 
Patrick Mahoro. “The spies at the Rwanda Embassy in London informed Keane that they want Dr. 
Vincent and they arranged for Keane to go to Rwanda to interview ‘witnesses’ and come back here 
to accuse Dr. Bajinya, who all this time did not know anything was happening.” 70 
 
“Using BBC South East [England] where Vivenie Mugunga was living,” says Patrick Mahoro, 
“Fergal Keane convinced his producer Andrew Head to fund his investigation into the allegations 
and accusations by a south east England resident—the fake asylum seeker Vivenie Mugunga—
about an U.K. organization—Praxis—harboring genocidaires and extremists—Dr. Vincent 
Bajinya.”71 
 
“After that Fergal Keane went to Praxis with the hidden camera. Then he traveled to Rwanda 
funded by the BBC. Of course he had contact with Kigali because he was set up by the Rwandan 
Embassy here and he met with officials in Kigali. In his ‘investigation’ in Rwanda he shows that he 
found out that Dr. Bajinya has been issued an arrest warrant. Keane speaks to the prosecutor in 
Kigali who shows him the file submitted by Kigali to the U.K. And then Keane gets an RPF 
agent—Janvier Mabuye—to be his eyewitness and claim on the video that Dr. Bajinya committed 
genocide. And then finally he goes back to London and accuses Dr. Bajinya.” 72 
 
At the end of the day, the BBC makes money by producing a sensationalist TV show where Fergal 
Keane is supposed to represent everything that is good and Dr. Vincent Bajinya everything that is 
evil. So it’s the good versus evil story distilled out of the Hutus versus Tutsis mythology about 
Rwanda. 
 
Curiously indicative of some insider trading and deeper political agenda is the fact that reforms in 
the asylum process in the U.K. occurred soon after the arrest of Dr. Vincent Bajinya and the other 
three “Masterminds” of genocide. According to U.K. Home Office documents outlining asylum 
seeker protocol, prior to granting asylum of Rwandan refugees, U.K. officials are now required to 
refer to special “lists” provided by the Kagame regime. 
 
On the one hand the documents obtained in the Tony Kavutse case clearly validate the claims of 
legitimate refugees by formally documenting what the U.K., U.S., and most Western governments 

                                                
69 Private communication, British Department of Defense insider, March 12, 2008. The same insider has supported the 
Broken Arrows reports published by Wayne Madsen Report: Wayne Madsen, “Broken Arrows, Lies and the Vice 
President,” Wayne Madsen Report, April 8, 2007, <http://www.factivism.com/content/view/94/33/>. 
70 Private communication, “Patrick Mahoro,” March 2008. 
71 Private communication, “Patrick Mahoro,” March 2008. 
72 Private communication, “Patrick Mahoro,” March 2008. 



keith harmon snow Page 18 of 41    Rwanda Asylum UK 

deny: That torture and killings do occur in Rwanda and that they are committed by agents of the 
current government. 
 
On the other hand the documents also clearly establish that RPF-allied false asylum seekers may be 
claiming to have been tortured in Rwanda to manipulate the system and gain the advantages now 
being taken away from legitimate asylum seekers. 
 
The U.K. and U.S. governments claim Rwanda is “safe”. Under this classification the U.K. 
Government has advanced certain refugee and asylum protocols which simultaneously 
institutionalize infiltration by RPF agents, on one hand, and the persecution of legitimate refugees 
on the other. The asylum situation in the United States is much the same. 
 
According to the British Home Office of Immigration and Nationality Department statistics, the 
numbers of Rwandan asylum seekers arriving in Britain have skyrocketed under the Kagame 
regime, especially since 1999. From 1994 to 1997, Britain received approximately 100 asylum 
seekers annually. But the numbers increased with increasing repression in Rwanda. In 1999 there 
were approximately 300; in 1999 and 2000 there were some 800; with 550, 700 and 275 in 2001, 
2002 and 2003.73 
 
Harsh conditions in detention centers and human rights violations against asylum seekers in the 
U.K. mirror those in the United States. Anne Owers, Her Majesty's Chief Inspector of Prisons for 
England and Wales, has released a series of damning reports on the UK’s detention estate.74  
 
In Britain and the U.S. tens of thousands of innocent men, women and children are jailed for long 
periods without charges in contravention of the 1951 UNHCR Refugee Convention.75  While none 
of these people is detained for committing a criminal offense, they are held in prison-like conditions 
to facilitate government policies of rounding up asylum-seekers in order to deter them from seeking 
refuge in Britain or the U.S.  
 
There is literally a war on refugees.  
 
In one assessment, the Medical Foundation in 2004 determined that aggressive force effectively 
constituting torture had been used against individuals during attempts to remove them from the 
U.K.76 There have been many cases of suicides and mass hunger strikes by asylum seekers in the 
U.K.77 
 
The Kagame regime is meanwhile ushering bogus “asylum” seekers off to London armed with all 
the false documentation necessary to gain a positive asylum status and, eventually, citizenship. The 
regime’s goal is to infiltrate Western countries with more and more Rwandans who have benefited 
                                                
73 British Home Office, Immigration and Nationality Department, Numbers of Rwandan Asylum Seekers in U.K. from 
1994-2003 (bar graph). 
74 http://inspectorates.homeoffice.gov.uk/hmiprisons/inspect_reports/irc-inspections.html/ 
75 Convention and Protocol Relating to the Status of Refugees, UNHCR 1951. 
76 Harm on Removal: Excessive Force against Failed Asylum Seekers, Medical Foundation, 
<http://www.torturecare.org.uk/publications/reports/277>. 
77 Her Majesty’s Inspectorate of Prisons: <http://inspectorates.homeoffice.gov.uk/hmiprisons/inspect_reports/irc-
inspections.html/>. 



keith harmon snow Page 19 of 41    Rwanda Asylum UK 

from the current political climate and who do not challenge the inverted victim versus killer 
ideology or the criminal enterprises and networks of the elites involved.  
 
RWANDA’S GENOCIDE LISTS 
 
According to legitimate Rwandan refugees in London, the Rwandan refugee community is 
perpetually under surveillance and effectively under attack by fake asylum seekers working as 
agents; these agents send the names of legitimate refugees to the ever-updated “genocide lists” that 
Kigali provides to the U.K. Home Office and other governments, and they meanwhile help to build 
bogus “legal” cases against the legitimate refugees, as happened with Dr. Vincent Bajinya.  
 
The U.K. government regularly arrests asylum seekers (of all nationalities) and holds them in 
detention pending review of their cases for a “pass” or “fail” of the asylum granting process, but 
most are almost automatically slated for return to their country of origin. British policies are 
particularly egregious in the cases of countries where Britain is more actively involved in the 
ongoing warfare, especially Iraq, Afghanistan and Sudan (Darfur), or where it has a deep military 
and intelligence relationship, especially Congo, Rwanda, Ethiopia, Pakistan and Zimbabwe. 
 
While their cases await resolution, asylum claimants are banned from working. Once their cases 
have been failed, they face total destitution, with no right to work, no benefits, no accommodation, 
no proper access to health services, and the constant fear of removal. This is on top of the 
psychological trauma, and in some cases physical injury, that continues to trouble them as a result 
of their experiences.  
 
In the case of Rwanda, selected asylum seekers are further stigmatized and dehumanized by being 
branded as genocidaires—a label applied to describe Hutu “extremists” and highly targeted 
individuals in well-organized frame-ups—in cases like Dr. Vincent Bajinya’s, where the frame-up 
involved Rwandan intelligence agents and the BBC. 
 
According to Rwandan asylum seekers the Kigali government routinely manipulates the asylum 
system to get students and intelligence agents into the U.K. asylum system to gain U.K. citizenship 
at no financial cost for the short- and long-term benefit of the Kigali regime.  
 
In 2007, around 200 Rwandan students arrived in the U.K. as asylum seekers and around 150 of 
these became stateless after falsely claiming to be Rwandan asylum seekers; about 50 of these were 
official Rwandan students possessing documents provided by the Rwanda government who had 
been given educational scholarships from the U.K. government.  
  
After Kigali sends false asylum claimants to the U.K., their asylum claim is either passed or failed 
like any other refugee. Once the asylum claim has been successful and refugee status granted, these 
false claimants can access student loans and housing and medical support. To improve the chances 
of a “passed” asylum claim Kigali sets up fake asylum seekers with fake documents to strengthen 
their cases: e.g., arrest warrants, prison release documents, and medical reports about being tortured.  
 



keith harmon snow Page 20 of 41    Rwanda Asylum UK 

Next, Rwandan agents in the U.K.—like Mary Blewitt Kayitesi and Tony Kavutse—assist the false 
asylum seekers to access U.K. refugee assistance agencies like the Medical Foundation, Praxis, or 
Survivor’s Fund (SURF). Some enhance their status by claiming to be genocide survivors.  
 
Some asylum claimants “pass” relatively easily, but for those asylum seekers who are “failed” by 
the U.K. government—which is eager to reject all refugees to meet its goals of low immigration—
the Rwandan Embassy is contacted to determine the status of the asylum seeker and the Embassy 
denies that these clandestine government supported “refugees” are from Rwanda at all. In some 
cases the U.K. deports the false claimants back to Kigali, even forcibly, where the Rwandan 
immigration officials again—checking their lists of supported but fake asylum seekers—refuses that 
the asylum seekers originated from Rwanda. In both cases the fake asylum seekers, disowned by 
Rwanda, gain a stateless refugee status which under the 1951 UNHCR protections insures that the 
U.K. cannot deport them (since they are unable to identify their state or origin).    
 
When the U.K. government detains legitimate refugees—obviously not supported by Kigali but 
rather hunted by them—the Rwandan Embassy is again contacted while they are still in London, or 
the refugee is deported directly back to Kigali. In either of these cases involving actual refugees, the 
Kagame regime validates to the U.K. government that these are legitimate refugees, because Kigali 
is happy to have critics of the regime and other legitimate refugees fleeing state persecution 
delivered back into their hands. 
 
One legitimate refugee “failed” by the U.K. immigration system and forcibly returned to Rwanda 
was Rene Murabukira, a Rwandan refugee who fled after his family was killed in 1996.78  
 
Rene Murabukira started a new life in Edinburgh and after 11 years in the U.K. he was a charity 
worker with the Edinburgh-based Action Group helping physically and mentally disabled adults 
when the U.K. immigration agents tracked him down and arrested him at work. 
 
When Murabukira arrived in the U.K. in 1996, he was only 17 years old. He was given temporary 
leave to remain in the U.K. as well as a work permit, and told his case for permanent asylum was 
under consideration. He built a life in Edinburgh and was engaged to be married to Aneta Jarzmik, a 
U.K. citizen.  
 
Murabukira’s case was deferred for eleven years, until Rwanda was declared “safe.” But in April 
2007, U.K. immigration officials swooped in packed Murabukira off to a detention centre. He was 
scheduled for extradition in May 2007—readied to be shipped back to Rwanda—but legal 
intervention won him a temporary stay in the U.K. on the day of the planned flight. 
 
Murabukira claimed that Tutsi rebels killed his parents, sister and cousins, at his home in 1996. He 
has been unable to work or claim benefits and has relied on friends to survive the past year of 
asylum limbo.79 
 
Rwandans in London believe there have been about 65 cases of legitimate asylum seekers deported 
back to Rwanda since 2000.80  
                                                
78 “Rwandan Man Detained in Edinburgh,” Urgent Action Needed, <http://www.care2.com/c2c/share/detail/364584>. 
79 Private communication, April 11, 2008. 



keith harmon snow Page 21 of 41    Rwanda Asylum UK 

 
Of course there are also those fake refugees who betray Kigali once they have achieved their 
mission and gained asylum status abroad. It is well known that  
 
“There are certainly some Tutsis who are genuine refugees,” says Jean-Marie Vianney Higiro. “But 
there is also a deliberate policy on the part of the RPF regime to export [exfiltrate] Tutsis to the 
U.S., Canada, Belgium and other countries and a deliberate policy to forcibly return Hutus to 
Rwanda who fled to countries other than the Democratic Republic of Congo. They are worried that 
Hutu asylum seekers outnumber Tutsis in Belgium and other countries, and that, if nothing is done, 
in the long run Hutus will be able to have their voice heard.” 
 
Thousands of Hutus refugees remain in countries that border Rwanda and thousands of refugees 
have recently been forcibly repatriated back to Rwanda by the governments of both Uganda and 
Tanzania. In October 2007, for example, Uganda deported some 3000 Rwandans, most of them 
Hutus.81 
 
“The whole idea is to build a strong Tutsi Diaspora that would support the Tutsi clique in power in 
Rwanda the same way the Jews support Israel,” says Higiro. “With a strong Tutsi Diaspora, Tutsi 
elites in power can use the tools of negationism, revisionism and the genocide industry to silence 
Hutus in Rwanda and in the countries where they have sought asylum.”82 
 
U.K. ASYLUMS DIRECTED BY KIGALI 
 
For its part the British Government has adopted a refugee asylum policy that looks to the Kagame 
regime—the persecuting government—for its decisions about Rwandan asylum cases and refugee 
returns. 
  
The U.K. asylum system came under “reform” during the Blair government, but not in favor of 
refugees or asylum seeker’s rights. This is made clear in the case of Rwandan asylum seekers where 
the immigration and detention shake-up seems to have involved a stripping away of refugees’ legal 
protections. 
 
By the end of Prime Minister Tony Blair’s term in office, the asylum reform process was in full 
swing and a special “Ten-Point Plan for Border Protection and Immigration Reform” was launched. 
Under this plan, the Prime Minister committed the U.K. Government to accelerate and massively 
increase the removal of both imprisoned and not yet detained foreign asylum seekers. According to 
the Home Office, it is the biggest shake-up of the immigration system in its history.83 
 
On January 24, 2007—not so long after the British public was sensitized to the infiltration of Dr. 
Bajinya and the other three supposed “Masterminds” of genocide in Rwanda—the U.K. Home 
                                                                                                                                                            
80 Personal communications with Rwandan asylum seekers in the U.K., March and April 2008. 
81 Uganda Deports 3000 Rwandan Refugees, VOA News, October 5, 2007, 
<http://www.voanews.com/english/archive/2007-10/2007-10-05-
voa38.cfm?CFID=221253244&CFTOKEN=34215106>. 
82 Private communication, Jean-Marie Vianney Higiro, April 11, 2008. 
83 Home Office News Release (005/2008), Government News Network, January 14, 2008, http://www.wired-
gov.net/wg/wg-news-1.nsf/lfi/156324 (use a uniform font and size for all citations) 



keith harmon snow Page 22 of 41    Rwanda Asylum UK 

Office issued a special “Operational Guidance Note” on Rwanda that establishes and revises the 
formal policy for dealing with Rwandan asylum seekers. The guidance notes that all asylum seekers 
must be considered on a case by case basis, but all case workers must follow the outlines of this 
operational guidance document.84 
 
The document, meant to educate case workers, opens with a “country assessment” that presents a 
highly inaccurate version of events in Rwanda. The assessment is heavily based on BBC sources, 
especially the BBC “Timeline” on Rwanda, and it has a decidedly pro-RPF bias. Some select 
examples of the bias can be seen in the following excerpts: 
 
[1] CLAIM: “Rwanda is a republic dominated by a strong presidency.”85  
 
REALITY: Rwanda is a one-party dictatorship with a façade of democracy and the consolidation of 
the dictatorship achieved through highly rigged and manipulated “demonstration elections” that are 
widely misperceived to have been democratic and fair.86 
 
[2] CLAIM: “In 1985 Tutsi exiles in Uganda formed the Rwandan Patriotic Front (RPF). Having 
failed to negotiate their return to the country, the RPF invaded Rwanda from Uganda in October 
1990, demanding representation and equality for all Rwandans.87 
 
REALITY: Most of the so-called “Tutsi exiles in Uganda” were Ugandan born citizens and they 
became battle-hardened guerrillas fighting for Yoweri Museveni and the NRA—a war that 
Museveni ran out of the Hotel Des Diplomats in Kigali in the mid-1980’s.88 Paul Kagame was 
Museveni’s Director of Military Intelligence and he was responsible for tortures, massacres and 
assassinations.89 Museveni had ignored calls by the World Bank and the International Monetary 
Fund to downsize his army of approximately 180,000 fighters to 70,000. By mid-April 1994, 
Museveni had sent some scores of thousands of UPDF soldiers into Rwanda—possibly as many as 
70,000.90  
 
To say that these soldiers and the RPF’s political representatives demanded “representation and 
equality for all Rwandans” is so patently false that it defies any rational attempt to deconstruct it. 
Working together, Museveni and Kagame utilized terrorist tactics to assign all blame—for atrocities 
they committed against both their enemies and their own people—on their enemies. They used 
psychological operations, embedded international reporters, and fabrication of massacres. These 
tactics have continued to the present. 
 

                                                
84 U.K. Home Office, Operational Guidance Note: Rwanda, Rwanda OGN v7.0, Issued 24 January 2007. 
85 U.K. Home Office, Operational Guidance Note: Rwanda, Rwanda OGN v7.0, Issued 24 January 2007. 
86 The term “demonstration elections” was coined by Noam Chomsky and Edward S. Herman. See, e.g., Manufacturing 
Consent: The Political Economy of the Mass Media (1988) or The Political Economy of Human Rights: The 
Washington Connection and Third World Fascism (1979). 
87 U.K. Home Office, Operational Guidance Note: Rwanda, Rwanda OGN v7.0, Issued 24 January 2007. 
88 Private interview, Dr. Eliel Ntakirutimana, Laredo TX, October 7, 2007. 
89 There are many accusations against Paul Kagame for his role as DMI chief under Museveni. See, e.g., Remigius 
Kintu, The Truth Behind The Rwanda Tragedy (prepared upon request and presented to the ICTR at Arusha, Tanzania), 
March 20, 2005. 
90 Private interview, Dr. Eliel Ntakirutimana, Laredo TX, October 7, 2007. 



keith harmon snow Page 23 of 41    Rwanda Asylum UK 

“Let me give you an example of media manipulation,” says Jean-Marie Vianney Higiro, Director of 
ORINFOR. “In 1994 people took shelter at a mosque in Kabuga near Kigali. After the RPF took 
control of the location, they killed all the people who had taken shelter there, then called reporters to 
see what the Interahamwe had done to Tutsis.” 91 
 
[3] CLAIM: “A civil war in the border area ensued. Each incursion by the RPF was followed by 
reprisal massacres, largely of Tutsis, by government forces. A peace agreement was brokered in 
1993, the Arusha Peace Accords, which inter alia provided for a power-sharing arrangement 
involving all political forces and the RPF.” 92 
 
REALITY: The RPF’s persecution and killings of Hutus and Tutsis in Northern Rwanda went 
largely unchallenged. Meanwhile the international “human rights” community hammered away at 
the Habyarimana government following a now common pattern of punishing the victims and 
accusing them of crimes committed in self defense, but never accusing the perpetrators of the 
original, and greater, injustices.93 
 
It is interesting that a guerrilla army can invade a sovereign country and attack a sovereign 
government and commit terrorist acts, driving over a million people before it, and that it could 
today be summarized as it is above. 94 This exemplifies the hegemonic imperialist bias of the 
Western human rights establishment and the mantle of genocide carried by the Genocide 
Intervention Network and its octopus of affiliates. 
 
The rest of the country assessment follows in similar fashion, uttering ridiculous lies that are now so 
deeply inculcated in the collective insanity of human consciousness as to make them as absolute and 
unchallengeable as the Ten Commandments. The summary glosses over the human rights record in 
Rwanda, validates the legitimacy of the institutionalized injustice at the International Criminal 
Tribunal on Rwanda, and shamelessly absolves the Kagame regime of its terrorist involvement in 
extortion, racketeering, war crimes and genocide in the Democratic Republic of Congo.  
 
Perhaps the most ludicrous statement in the entire document is this one: “The Rwandan government 
is strongly committed to national reconciliation and there is no evidence of any state-sponsored or 
societal discrimination on ethnic grounds that would amount to persecution.” 
 
The source documents which the Operational Guidance on Rwanda relies upon include references 
to: USAID; U.S. Department of State; Amnesty International; Human Rights Watch; U.N. and U.K. 
profiles; and the Economist. Most notably, there are four references to British Broadcasting 
Corporation reports or documents. Given their relationships to the production and maintenance of 

                                                
91 Private communication, Jean-Marie Vianney Higiro, April 9, 2008. 
92 U.K. Home Office, Operational Guidance Note: Rwanda, Rwanda OGN v7.0, Issued 24 January 2007. 
93 The most auspicious one-sided examples come from Africa Watch, a division of Human Rights Watch. See e.g., 
Rwanda: Talking Peace and Waging War: Human Rights Since the October 1990 Invasion, Africa Watch, Vol. IV, 
Issue No. 3, February 27, 1992. See also: by Mr. B.W. Ndiaye. Special Rapporteur, on his mission to Rwanda from 8 to 
17 April 1993, United Nations Economic and Social Council, E/CN.4/1994/7/Add.1, 11 August 1993; and The 
Government and Armed Forces Responsible for the Reign of Terror in Rwanda, Press Release, Rights & Democracy, 
March 8, 1993. 
94 See: Robin Philpot, Rwanda 1994: Colonialism Dies Hard, The Taylor Report and Robin Philpot, 2003. 



keith harmon snow Page 24 of 41    Rwanda Asylum UK 

the establishment narrative, all of these sources are highly compromised in their capacity to present 
the true picture of Rwanda or insure refugee protections.  
 
For the purposes of rounding up refugees and dragging them back to Rwanda, the Operational 
Guidance on Rwanda requires that asylum caseworkers begin the process by checking the names of 
asylum seekers against several lists maintained by the Kagame government.95  
 
Section 3.5 of the Operational Guidance on Rwanda establishes the hierarchy of protocols for 
dealing with Rwandan asylum seekers. If “the applicant’s name appears on either of the two 
published lists maintained by the Rwandan government of those wanted for genocide or where there 
is any evidence that the applicant was, for example, politically active, employed in any official, 
religious, media or military capacity at the time of the genocide,” decision-makers are instructed to 
consider whether to apply one of several special exclusion clauses and must refer such cases to the 
War Crimes Unit.96 
 
According to the U.K. Home Office, “the War Crimes Unit was formed in March 2004 with the 
specific remit of introducing screening processes in order to identify people involved in the 
commission of atrocities in connection with modern day conflict situations.”97 
 
In February 2007, the Israeli Government successfully pressured the U.K. Home Office to water 
down anti-torture and war crimes legislation.98 The injustices in cases of Rwandan war criminals are 
amongst the most pronounced.   
 
Former Prime Minister Tony Blair is today the public relations consultant and economic adviser for 
the Kagame regime, a position Blair assumed in February, 2008.  John Major was prime minister 
and the Conservative (Tory) Party was in power at the time of the U.S./U.K. backed coup d’etat in 
Rwanda 1994.   
 
MILKING THE ASYLUM PROCESS 
 
The Rwandan asylum scam allows the Kagame regime to facilitate higher political and economic 
status for more and more Rwandans by gaining green cards or citizenship abroad.  
   
Moses Kenneth Bugingo Rugema arrived in the U.K. around 2003 on a false asylum claim against 
Rwanda. Although U.K. citizenship can be granted after five years his citizenship is uncertain.  
 
When asked about his former refugee status and current political appointment with the government 
he sought asylum from, Rugema responded evasively and aggressively. “I have no time to waste in 

                                                
95  The Operation Guidance on Rwanda refers case workers to the Rwanda lists on two websites: 
<www.gov.rw/government/category1.htm> and <www.parquetgeneral.gov.rw>. 
96 U.K. Home Office, Operational Guidance Note: Rwanda, Rwanda OGN v7.0, Issued 24 January 2007. 
97 U.K. Home Office 2008. 
98 See: “Home Office to water down anti-torture/war crime legislation under pressure from Israeli government,” The 
Guardian, February 7, 2006; and Vikram Dodd, “U.K. considers curbing citizens' right to arrest alleged war criminals,” 
The Guardian, February 3, 2006. 



keith harmon snow Page 25 of 41    Rwanda Asylum UK 

replying to you in the future,” Rugema replied. “But as a gentleman I just wanted to tell you I exist 
and your facts are not correct. It’s up to you to prove it.”99 
 
Rugema is another Ugandan-Rwandan, and a former RPF soldier whose “flight” from persecution 
in Rwanda quickly led to his employment at the Rwanda Embassy in London as a receptionist. 
From the Embassy, Rugema helped Kigali track down legitimate refugees. Rugema also set up his 
current business enterprise and continues to operate out of London as an economic agent dealing in 
the export/import of top quality Rwandan Arabica green bean coffee for the Kagame regime.100  
 
On November 2, 2007, the Rwandan cabinet appointed Rugema to the post of 2nd Counselor at the 
Rwandan Embassy in New York City.  
 
“It is very interesting that this Rwandan refugee is now working as a business agent for the 
government he ran away from,” says U.K.-Rwandan Patrick Mahoro. “It is 100% certain that Moses 
Rugema used the asylum system as a bogus asylum claimant and worked at the Rwanda Embassy in 
London.” 
 
One of the highest-profile RPF-allied asylum seekers who has milked the system to gain status in 
the U.K. is Linda Bihire, recently appointed to the RPF’s cabinet under the recent government 
reshuffling that was advised by Kagame’s new spin doctor, former British Prime Minister Tony 
Blair.  
 
On March 13, 2008, Bihire was appointed to Rwandan Cabinet as Minister of Infrastructure. 
However, Linda Bihire is another Ugandan-born “Rwandan” whose lineage and origins are belied 
by her inability to speak the native Kinyarwanda language of Rwanda. During her swearing-in 
ceremony in Kigali, Bihire’s inability to read the Oath of Office forced the organizers to switch to 
English.101    
 
Bihire’s cabinet selection was engineered by Rwanda’s top intelligence agent, Emmanuel Ndahiro, 
a feared agent in and out of Rwanda who controls Rwanda’s state daily New Times newspaper and 
uses it as a political tool to peddle disinformation and attack critics of the RPF. Linda Bihire is 
Emmanuel Ndahiro’s mistress and they have a 19 year-old son. Lt. Col. Dr. Emmanuel Ndahiro is 
also a maternal cousin to Paul Kagame and Director General of Rwanda’s dreaded National 
Security Service. 
 
Bihire is also a close friend of another RPF-allied Rwandan asylum seeker in the U.K., Rose 
Ngabire, the secretary at the Rwandan Embassy in London. Prior to her cabinet appointment, Bihire 
milked the U.K. asylum system to get higher education, earning a Bachelor’s Degree in civil 
engineering and a Master’s Degree in project management from the University of Nottingham and 
the University of Portsmouth, respectively.  
 

                                                
99 Private communication, Moses Kenneth Bugingo Rugema, April 1, 2008. 
100 The address of Rugewa’s business in London is: Longford Court, Belle Vue Road, London NW4 2BU (move this 
after ‘England.’ England; Tel: 00 44 [0] 208 201 5722 - Fax: 00 44 [0] 208 202 1616. 
101 “President Kagame’s New Cabinet Stung by Allegations of Spy Chiefs Ménage a Trios,” Radio Katwe, Kampala, 
March 12, 2008.  



keith harmon snow Page 26 of 41    Rwanda Asylum UK 

Bihire’s new life apparently began soon after she finished her elementary schooling in Kampala, 
Uganda, when RPF agent Emmanuel Ndahiro organized her “political asylum” status and facilitated 
her transfer to London.102 Bihire was soon identified as a Rwandan agent by legitimate Rwandan 
asylum seekers in England.103 
 
After she arrived in London, Dr. Zac Nsenga, the ambassador to the U.K. at the time, stepped in and 
landed Bihire a government scholarship for her higher education. 
 
Another U.K. asylum fraud was perpetrated by Joseph Mutaboba, Secretary General of Rwanda’s 
Ministry of Internal Affairs and former Secretary General of the Ministry of Foreign Affairs. In 
September 2006, Mutaboba co-chaired the United Nations Permanent Advisory Committee on 
Security Issues in the Central African Region. Since 2003, he has participated in preparatory 
meetings of the International Conference on Peace and Security in the Great Lakes region and as 
Coordinator for Rwanda and Head of the Peace and Security Thematic Group. All these “security” 
posts occurred even while Rwanda continued to plunder Congo. However, Joseph Mutaboba’s wife 
is another “refugee” living in North London and using the asylum process for personal gain. 
 
Another RPF agent who infiltrated England through the asylum process is Ignatius Mugabo, a 
naturalized citizen of Uganda who first sought asylum in Denmark but later joined his wife 
Jacqueline in Britain; Mugabo may by now have gained British citizenship. Mugabo’s wife 
Jacqueline was reportedly granted full refugee protection under the 1951 UNHCR Convention, 
which guarantees that any asylum seeker is automatically entitled to be joined by their families.104 
According to Rwandan asylum seekers, Mugabo joined is wife in London in 2003.105 
 
Ignatius Mugabo not only worked for the RPF, he became one of Kagame’s top intelligence 
officials and an active hunter of Kagame’s critics abroad. In March of 2007, just prior to the 13th 
anniversary of the April 6, 1994 presidential assassinations, Mugabo set up a petition to the British 
Prime Minister calling on Rwandans in Britain to support his campaign to hunt down and arrest 
genocidaires. Eighteen people signed the petition, including Ignatius Mugabo. 
 
The petition statement reads:  
 

“We the members of the Rwandan Community resident in the U.K., during the 13th 
anniversary of the genocide in our country, concerned that many suspected 
perpetrators of this heinous crime continue to hide in Western countries including 
U.K., call on the British Prime Minister and his government to increase their support 
for the delivery of justice to the victims of the Rwandan genocide by tracking and 
arresting whoever is suspected of having played a role in this tragedy.”106 

 

                                                
102 “President Kagame’s New Cabinet Stung by Allegations of Spy Chief’s Ménage a Trios,” Radio Katwe, Kampala, 
March 12, 2008. 
103 Private communications, Rwandan asylum seekers in the U.K., March and April 2008. 
104 Convention and Protocol Relating to the Status of Refugees, United Nations High Commission for Refugees, 1951. 
105 Private communications, Rwandan asylum seekers in the U.K., March and April 2008. 
106 10 Downing Street, E-Petitions, Rwanda Petition, <http://petitions.pm.gov.uk/rwandagenocide/>. 



keith harmon snow Page 27 of 41    Rwanda Asylum UK 

“Mugabo set up this petition on the U.K. Prime Minister’s web site,” says one Rwandan refugee in 
London, “but he received too few signatures to get any action from the Prime Minister. All 
members of the Rwandan community did not sign as they feared their names to be recognized on 
the list of asylum seekers. Mugabo was disappointed to receive so few supporters.”107 
 
Ignatius Mugabo is also on the management committee of the Rwandan Community Association of 
the U.K., in charge of organizing events meant to draw out Rwandan refugees, and he is Director of 
Rwanda Diaspora Investment Ltd., another business front for Kigali.108 Legitimate Rwandan 
asylum seekers note with curiosity how Mugabo works with the Rwandan Embassy to organize 
official events while he and his family have reportedly fled the Kagame regime. 
  
Ignatius Mugabo is considered the second most feared intelligence agent of the Kagame regime in 
London, second only to his associate, James Wizeye. Ignatius Mugabo, Tony Kavutse and Rose 
Ngabire all work on the Rwanda Embassy staff under the guidance of its two top espionage agents: 
James Wizeye and Claver Gatete.  
  
James Wizeye was appointed as the 1st Secretary at the Rwanda Embassy in London on June 29, 
2005 and today he is also the most feared Rwandan intelligence operative involved in hunting 
Rwanda’s state enemies, critics and asylum seekers in England and, more widely, in Europe.  
 
A former RPF soldier and current member of Kigali’s intelligence apparatus, Wizeye formerly 
worked as administrative attaché at the Rwanda Embassy in Kampala, Uganda. However, Wizeye 
was expelled by the Uganda government in November 2004 after accusations surfaced that Rwanda 
was training rebels hostile to the Ugandan government: Wizeye was implicated in rebel activities 
and accused of espionage.109  
 
Wizeye is reportedly wanted today in Uganda and banned from visiting for his role as part of an 
elite RPF “hit squad” that operated in Uganda to track down enemies of the RPF regime.110 Wizeye 
set up intelligence cells and purchased information from Ugandan agents who were later arrested.111 
 
“In the U.K. James Wizeye is involved in hunting refugees, weapons dealings and protecting 
Rwanda’s ‘good image’ by using the media,” says U.K.-Rwandan Patrick Mahoro. “He grew up in 
Uganda and now he is wanted there because of spying and killings in 2000 and 2001. His success in 
these [terrorist] operations for the Kagame regime earned him a diplomatic post in London.”112 
 
Rwandan intelligence agent James Wizeye lives inside the Rwanda Embassy compound at 120-122 
Seymour Place in London. Wizeye has attended high-level conferences with U.S. officials, 
including Ambassador Jendayi Frazer.113 According to Rwandans familiar with Wizeye’s activities, 
he is one of the RPF’s top weapons and minerals agents working in London—possibly a key player 
                                                
107 Private communication, Rwandan refugee in London, March 2008. 
108 Rwanda Diaspora Investment Ltd., <www.investinrwanda.co.uk>. 
109 Frank Nyakairu, “Rwanda Speaks on PRA Training Bases,” The Monitor, November 28, 2004. 
110 Private communication, Rwandan asylum seekers in England, March and April 2008. 
111 Thomas Ofcansky, Rwanda: Recent History, <www.europaworld.com> and 
<http://www.zacharykaufman.com/pub/2007_book_chapter_rwanda_recent_history.pdf>. 
112 Private communication, “Patrick Mahoro,” April 1, 2008. 
113 Africa Partnership Forum, October 4-5, 2005, <http://www.oecd.org/dataoecd/43/2/38983282.pdf>. 



keith harmon snow Page 28 of 41    Rwanda Asylum UK 

in Kigali’s fencing of contraband resources stolen from the Democratic Republic of Congo and 
arranging of weapons transfers.114  
 
Raised and educated in Uganda, Claver Gatete is the Rwandan Ambassador in London appointed to 
the Cabinet on September 7, 2005. Gatete is an economist who left Uganda for higher education in 
Canada. He is known to be an “extremist” RPF official—one of the actual “Masterminds” of RPF 
strategy to seize and consolidate power in Rwanda—who supported the RPF movement from 
Canada and the U.S. as a key member of the Association of Banyarwanda in Diaspora.115  
 
Gatete organized the RPF campaign abroad, working on funding, lobbying and political alliances, 
and went on to become a senior Presidential adviser to Paul Kagame. Gatete also worked as 
Secretary General at the Ministry of Finance and Economic Planning, and he was Steering 
Committee member as part of President Clinton’s euphemistically named New Partnership for 
Africa’s Development (NEPAD), a hegemonic U.S. state department project in neoliberal 
economics and protectionist trade.116 
 
“Claver Gatete is 500% involved in hunting down Hutus and spreading the genocide ideology of 
Kigali,” says U.K.-Rwandan Patrick Mahoro.   
 
THE GENOCIDE MISERY INDUSTRY  
  
Bogus asylum seekers in the U.K. are also working to raise tens of millions of pounds annually, 
ostensibly to support genocide survivors and social programs in Rwanda. Instead much of this 
money reportedly disappears behind the smokescreens of “aid” and “development”.  
 
There are many charities and non-government organizations from the U.S. and U.K. that run large 
money-making operations that claim to benefit Rwanda. These charities complete the circle of 
propaganda and seal the doubt of public opinion by legitimizing a terrorist government under the 
unimpeachable veneer of humanitarianism and goodwill. 
 
These charities work the media system, providing expert spokespeople and framing issues for the 
mass media. The media system works the charities, using them to institutionalize ideology and 
further their select political agendas. Like the media, the charities peddle the establishment line 
throughout, meanwhile claiming that they are “not political.” But it is always the same: like Praxis, 
they unflinchingly adhere to the upside-down mythology which turns victims into killers and killers 
into victims with very little middle ground in between. 
 
For example, Fergal Keane is a patron of MSAADA, a “charity based in Dorset, England, that helps 
surviving orphans and widows of the Rwandan genocide.”117 With the assistance of the British 
media system, MSAADA advances the standard mythology about genocide in Rwanda.  
 

                                                
114 Private communications, Rwandan refugees in England, March and April 2008. 
115 Private communications, Rwandan refugees in England and U.S.A., and Rwandan journalists in Kigali. 
116 Rwanda NEPAD Magazine, Issue 002, November 2004: 
<http://www.nepad.gov.rw/docs/Rwanda_NEPAD_magazine_issue_2.pdf >. 
117 MSAADA, <www.msaada.org>.   



keith harmon snow Page 29 of 41    Rwanda Asylum UK 

“In 100 days an estimated one million people were butchered in the Rwandan genocide, while the 
United Nations refused to intervene to halt the bloodshed,” reads the MSAADA disinformation. 
“The world turned its back on the people of Rwanda once, and now the country is largely forgotten 
again.” 
 
RPF agent and false asylum seeker Ignatius Mugabo is on the management committee of IMIZI, a 
U.K.-based Rwanda charity.118  
 
Vivenie Niragira Mugunga, the RPF agent and false asylum seeker—who served as Fergal Keane’s 
critic of Praxis—is the director of a Rwanda/U.K. charity called RYICO.119  
 
One of the largest and most influential charities working the Rwanda Genocide for political and 
economic profit is the big U.K. non-government organization (NGO) Aegis Trust. Aegis works 
closely with several U.K. government departments on Holocaust and genocide issues and plays a 
leading role in the Intergovernmental Task Force for Holocaust Education, Remembrance and 
Research established by Bill Clinton, Goran Persson (former Prime Minister of Sweden), and Tony 
Blair in 1998. Aegis Trust is also the primary financial sponsor of the Genocide Memorial in 
Gisozi, the largest memorial in Rwanda. Aegis Trust patrons include General Romeo Dallaire, Bob 
Geldof, Desmond Tutu and Elie Wiesel, and the organization is believed to also be deeply tied to 
the intelligence community.120 
 
Another high profile charity working in the U.K. is Survivor’s Fund—SURF—a large NGO that 
“works to improve the lives of the Rwandan Survivors of Genocide.” According to their web site, 
“SURF was founded by a British Citizen of Rwandan origin (who lost family members and 
relations during this tragic event) and other Rwandans based in U.K., and concerned British 
individuals. Although support to survivors dates back to 1995, SURF was formally established and 
registered in 1997.”121 
 
According to legitimate Rwandan refugees, however, SURF founder Mary Kayitesi Blewitt gained 
British citizenship after falsely claiming to be both a genocide survivor and a Tutsi from Rwanda. 
She is also reported to be the first RPF “diplomatic” representative to have arrived in the U.K., and 
the one who effectively opened the new Rwandan Embassy in London—running RPF operations 
out of one small room at the Uganda High Commission at Trafalgar Square—after the RPF 
“victory” of July 1994.122  
 
“She is 100% Ugandan and 100% liar,” says U.K.-Rwandan Patrick Mahoro. “Ask her what village 
she came from in Rwanda, which prefecture, which commune. Ask her where she lived, where her 

                                                
118 IMIZI: <www.imizi.org>. 
119 RYICO: <www.ryico.org/index.html>. 
120 Aegis Trust, <http://www.aegistrust.org/index.php?option=content&task=view&id=35&Itemid=66>. Notably, Rock 
star and Africa champion Bob Geldof sits on the board of Ten Alps television production company alongside Tim 
Hoare, the head of Canaccord Adams, the advisers that re-launched Energem, the shady diamond and mercenary 
company, on the London Stock Market in December 2007. See: Ben Laurance, “Energy firm link to blood diamonds,” 
The Sunday Times, December 30, 2007; and keith harmon snow, “Gertler’s Bling Bang Torah Gang: Israel and the 
Holocaust in Congo,” All Things Pass, February 7, 2008, <www.allthingspass.com>.  
121 Survivor’s Fund, History of SURF, <http://www.survivors-fund.org.uk/about/history.php >. 
122 Private communications,  Rwandan refugees in England, March and April 2008.  



keith harmon snow Page 30 of 41    Rwanda Asylum UK 

family lived in Rwanda. She can’t answer. She doesn’t speak the language fluently and she claims 
she lost 50 members of her family in Rwanda in 1994, but her family was all in Uganda.” 
 
“A year after the genocide in Rwanda, Mary Kayitesi Blewitt returned to her village to dig through 
a mass grave in search of her family,” reported the U.K.’s Independent on October 12, 2004. “The 
rains had washed away the topsoil, revealing the bodies of about 200 people… She lost 50 members 
of her family in the genocide, including her brother John Baptiste, 27, whose leg was hacked off by 
his killers. He was left to bleed to death in front of his wife and children.”123 
 
According to Rwandan sources Mary Kayitesi Blewitt has used fake genocide survivors and their 
sympathy stories to perpetrate a massive fundraising swindle—raising millions of pounds for the 
RPF regime. Like most “humanitarian” NGOs, the fundraising relies on the mass media for brand 
recognition (brand names like ‘UNICEF’, ‘CARE’, and ‘Save the Children’) and to broadcast 
images of suffering African ‘survivors’ of genocide. Fortunately, Mary Kayitesi’s Survivor’s Fund 
benefits from the patronage of Fergal Keane and Lindsay Hilsum—two high-profile storytellers 
always pressing the establishment’s Rwandan genocide narrative. 
 
In return, and closing the cycle, the media personalities endorse the organization.  
 
“Mary Blewitt is quite a remarkable human being,” said Fergal Keane, “one of the most remarkable 
I have ever met. Her work has involved extraordinary personal sacrifice. Those of us who witnessed 
genocide in Rwanda know that Mary Blewitt stands among the bravest of the brave, the kindest of 
the kind.” 124 
 
“The money goes to the criminal networks in Kigali,” says U.K.-Rwandan Patrick Mahoro. “They 
are killing each other fighting over the money. That is why you see RPF sometimes falling out with 
Kagame. They had even arrested Mary Kayitesi in Kigali in 2007; they held her a few days while 
they were fighting over the money, but of course they had to release her because she is their 
fundraising source!”  
 
For her sacrifice “to the survivors of the Rwandan genocide in Rwanda and the U.K.,” Mary 
Kayitesi Blewitt was awarded the Order of the British Empire by Prince Charles on February 28, 
2008.125 After the publication of his book, Season of Blood, and for his “services to journalism,” 
Fergal Keane was awarded the Order of the British Empire by Prince Charles in 1996. 
  
Mary Kayitesi Blewitt is also listed as a member of the U.K. Holocaust Memorial Trust.126  
 
The compromised mission of the Survivor’s Fund—ostensibly an apolitical non-government 
humanitarian organization—and its true political agenda is further underscored by the false asylum 
status and sudden financial windfall of its founder, Mary Kayitesi Blewitt. 
                                                
123 Terri Judd, “Honour for Women Who Dedicated Her Life to Genocide Survivors,” The Independent, October 12, 
2004. 
124 Terri Judd, “Honour for Women Who Dedicated Her Life to Genocide Survivors,” The Independent, October 12, 
2004. 
125 Surf Founder Receives OBE from Prince Charles at Buckingham Palace Ceremony, February 29, 2008,  
<http://www.survivors-fund.org.uk/assets/docs/pr/surf_founder_receives_obe.pdf>. 
126 Holocaust Memorial Day, <http://www.hmd.org.uk/files/1157734432-106.pdf>. 



keith harmon snow Page 31 of 41    Rwanda Asylum UK 

 
In early March, 2008, Mary Kayitesi Blewitt resigned her post as the Founder and Director of 
Survivor’s Fund. According to sources in London, Blewitt has informed her closed friends that she 
is moving back to Uganda where she has built a big health spa—Ultimate Escape Health Spa—that 
will operate in the heart of Kampala, Uganda’s capital city. 
 
According to the promotional materials, “Ultimate Escape Health Spa is a social enterprise which 
will offer holistic healing treatments, health, fitness and beauty regimes in a soothing stress 
relieving environment. Scheduled to open in 2009, Ultimate Escape Health Spa will offer sanctuary 
and safe haven. Profit will be donated to survivors of the Rwandan genocide to enable them to 
escape from their troubles and trauma.”127 
 
“What an interesting move for someone who has spent the last 14 years working for genocide 
survivors,” notes Rwandan Patrick Mahoro. “Moving into business now? And not in Rwanda, but in 
Uganda? The reason is it is the only country she knows well. She was born in Uganda and lived in 
Uganda although she falsely represented herself as a Rwanda genocide survivor to raise money. 
And this is another scam. Making people feel good thinking they will help Rwanda genocide 
survivors. Scam, scam, scam.” 128 
 
THE MEDIA AS GENOCIDE TRIBUNAL 
 
Prior to confronting Dr. Vincent Bajinya in person, Fergal Keane collaborated with the Kagame 
regime to collect the “evidence” of genocide crimes. Thus it is important that Fergal Keane make 
public his connections with the Kagame government and the facts surrounding his sudden interest in 
Dr. Vincent Bajinya. 
 
Keane’s role as an apologist for the Kagame regime and the Rwanda Patriotic Front began in April 
of 1994 when Keane contacted the RPF in Belgium, met their agent in Uganda, and traveled with 
RPF assurance and protection in Rwanda during April and May 1994.129 
 
In 2003, Keane also served as a prosecution witness against Sylvestre Gacumbitsi at the 
International Criminal Tribunal on Rwanda. According to the ICTR Press Release, Keane “was in 
Rwanda in the months of May and June in 1994, told the court about the many dead bodies he saw 
in various parts of the Kibungo prefecture and in particular at Nyarubuye Catholic Church. The 
witness who has written a book, Season of Blood; the Rwanda Journey, showed a video film about 
the killings.” 130 
  
The ICTR Press Release does not point out that Fergal Keane set up his visit to Rwanda in 1994 
through the Rwandan Patriotic Front office in Belgium; that he met his RPF escort in Uganda at the 
border, and that he travelled with the assurance of safety from the RPF. Further, it seems the 
atrocities that occurred at Nyarubuye were staged by the RPF. 
 

                                                
127 Ultimate Escape Health Spa, <http://www.ultimate-escape.com/>. 
128 Private communication, “Patrick Mahoro,” April 8, 2008. 
129 Fergal Keane, Season of Blood: A Rwandan Journey, Penguin Books, September 1997.  
130 Trial of Sylvestre Gacumbitsi, ICTR Press Release, ICTR/INFO-9-2-353.EN, Arusha, 28 July 2003. (1 date format) 



keith harmon snow Page 32 of 41    Rwanda Asylum UK 

Professor Jean-Marie Vianney Higiro, former director of ORINFOR, offers the “massacre of 
Tutsis” at Nyarubuye as another example of how the Kagame regime manufactured and tampered 
with massacre sites before inviting the media to “witness” and document the evidence of genocide 
blamed on Hutu extremists. 
 
“In Nyarubuye, the Interahamwe killed Tutsi at a parish in a building used for religious education 
where Tutsis had sought shelter,” says Higiro. “When the RPF arrived with the Interahamwe they 
had rounded up in commune Murambi, they took them to the local Catholic Church and executed 
them and left their bodies there. Then RPF soldiers killed civilians in and around Nyarubuye and 
brought the bodies to the church. After its victory and to show the world what had happened in 
Rwanda, the RPF dug up bodies and placed them on stilts outside of churches. But all the people 
killed by the RPF were blamed on Hutus.”131 
 
Fergal Keane tracked down Sylvestre Gacumbitsi in a refugee camp in Tanzania and accused him 
on film much as he did with Dr. Vincent Bajinya. The “evidence” for Keane’s charges likely was 
fabricated by the Kagame regime much as it was fabricated to frame Dr. Vincent Bajinya. 
 
“Sylvestre Gacumbitsi was defended by a Mr. Kouengowa and Ms. Anne Mbattang, both from 
Cameroon,” says former ICTR defense investigator Phil Taylor. “Hirondelle [news agency] 
reported that the trial was one of the ‘fastest’ in ICTR history. I have not read his testimony but 
according to his book Fergal Keane was tight with one of his RPF handlers and it was this man who 
led him to two people who claimed to be witnesses.132 The massacre occurred mid-April [1994] and 
Keane went to the site in June.” 133 
 
On June 17, 2004, Sylvestre Gacumbitsi was found “guilty” of crimes against humanity and 
genocide by the court. 
 
The work of Fergal Keane and the BBC in framing “the Rwanda genocide” story is mirrored by 
numerous other award-wining journalists. At the top of the list are Lindsay Hilsum of Britain’s 
Observer newspaper and Channel Four television, and Stephen Kinzer, the New York Times writer 
who recently published A Thousand Hills: Rwanda’s Rebirth and the Man Who Dreamed It, a 
shamelessly positive biography of the heroic Paul Kagame. 
  
“Ten years ago, one million Rwandans perished in the worst genocide since the Second World 
War,” Lindsay Hilsum says. Hilsum was working with the Observer in 1994 and was reportedly the 
only British journalist in Kigali as the killing began.134 Hilsum echoes the standard tripe about 
Rwanda. “Rwanda’s genocide could have been prevented.” 135 
 
Instead of reassessing and revising her original analyses, which would be the appropriate thing to do 
in the face of the rising evidence of the RPF’s crimes, Lindsay Hilsum—like many others—takes 
                                                
131 Private communication, Jean-Marie Vianney Higiro, April 9, 2008. 
132 Probably RPF soldiers Lt. Frank Ndore or his bodyguard Valence, both of whom worked with Fergal Keane. 
133 Private communication, Phil Taylor, April 3, 2008. 
134 Lindsay Hilsum, “Rwanda's genocide could have been prevented. The UN let people die and now it watches as the 
survivors die,” The Observer, March 28, 2004.  
135 Lindsay Hilsum, “Rwanda's genocide could have been prevented. The UN let people die and now it watches as the 
survivors die,” The Observer, March 28, 2004. 



keith harmon snow Page 33 of 41    Rwanda Asylum UK 

the apology for murder a step further to explain away the RPF terrorism in Congo: “Guilt over their 
failure to stop the killings spurred donors—especially Britain, the U.S. and the Netherlands—to 
back the Rwandan Government, despite its poor human rights record and involvement in plundering 
the Congo.”136 
 
Like most of the establishment journalists, Fergal Keane’s reporting has attracted widespread 
critical acclaim. He was named as overall winner of the Amnesty International Press Awards in 
1993 and won an Amnesty television prize in 1994 for his investigation of the Rwandan Genocide, 
called “Journey Into Darkness.”  
 
However, during the years when the government of President Juvenal Habyarimana was under 
attack by the RPF, the documentation produced by international human rights bodies decidedly took 
the side of the RPF.137  This pattern has continued, and it should come as no surprise that Fergal 
Keane and Lindsay Hilsum are the chosen recipients of the Amnesty International Press Award and 
Television prizes. 
  
According to his own testimony Keane gained access to Rwanda’s killing fields in partnership with 
the Rwanda Patriotic Front. In late May and early June of 1994, as the killings in Rwanda were 
drawing to a close—but as pockets of Tutsis were still being hunted down—Keane traveled for 
several weeks with the advancing Tutsi RPF forces.138  
 
“By the time we got to the border with Rwanda through Uganda, we had made contact with the RPF 
in Brussels,” Keane stated in PBS Frontline’s “Ghosts of Rwanda”. “And they had, by that stage, 
become relatively organized about linking up and giving people safe passage down through the 
country. It was the most organized guerilla army I had ever come across. And I’d been with the 
rebels in Eritrea, and they have a name for being very strict and highly organized. But the RPF were 
certainly in a class of art in terms of organization.”139 
 
To set up the false dichotomy between savage killers—Hutus—and organized saviors—the RPF—
journalists like Fergal Keane and Philip Gourevitch—and like Donatella Lorch and Raymond 
Bonner of the New York Times and Gary Streiker of CNN—hammered the point home over and 
over: The RPF is highly disciplined and organized.140 The RPF’s crimes were not reported because 
virtually every western journalist was embedded with the RPF. 
 
                                                
136 Lindsay Hilsum, “Rwanda's genocide could have been prevented. The UN let people die and now it watches as the 
survivors die,” The Observer, March 28, 2004. 
137 Again, the most auspicious one-sided examples come from Africa Watch, a division of Human Rights Watch. See 
e.g., Rwanda: Talking Peace and Waging War: Human Rights Since the October 1990 Invasion, Africa Watch, Vol. IV, 
Issue No. 3, February 27, 1992. See also: by Mr. B.W. Ndiaye. Special Rapporteur, on his mission to Rwanda from 8 to 
17 April 1993, United Nations Economic and Social Council, E/CN.4/1994/7/Add.1, 11 August 1993; and The 
Government and Armed Forces Responsible for the Reign of Terror in Rwanda, Press Release, Rights & Democracy, 
March 8, 1993. 
138 Fergal Keane, “Ghosts of Rwanda,” PBS Frontline, March 19, 2004. 
139 Fergal Keane, “Ghosts of Rwanda,” PBS Frontline, March 19, 2004. Add website link to his interview 
140 Donatella Lorch, “Rwanda Rebels: Army of Exiles Fights for a Home,” New York Times, June 9, 1994: 10; and 
“Rwanda Rebels’ Victory Attributed To Discipline,” New York Times, July 19, 1994: 6. Raymond Bonner: “How 
Minority Tutsi Won the War,” New York Times, September 6, 1994: 6; and “Rwandan Refugees Flood Zaire as Rebel 
Forces Gain,” New York Times, July 15, 1994: 1. 



keith harmon snow Page 34 of 41    Rwanda Asylum UK 

“We met a very helpful and friendly young lieutenant,” continues Fergal Keane, describing his 
foray into the killing fields in May of 1994. Keane innocuously introduces “a guy called Frank 
Ndore who guided us down through the country.”141 
 
Fergal Keane’s contact and escort, arranged through Brussels in advance, was an RPF soldier. 
Lieutenant Frank Ndore was born in Uganda to Rwandan Tutsi parents who fled in 1959. He was a 
veteran of Museveni’s National Resistance Army and the RPF offensive in 1990.142 
 
“And the most striking thing about driving in through Rwanda at that stage was the emptiness,” 
Keane continues. “I was used to an Africa of crowded villages, of people working in the fields—a 
vibrant, living Africa. And this place, it was like somebody had got a Hoover [vacuum cleaner] and 
placed it over the country and just sucked all of the life, hoovered the life up out of the place. There 
was nothing. Just emptiness.”143 
 
“In Byumba—where the RPF first invaded Rwanda from Uganda in October 1990—Kagame went 
to a market and committed so many atrocities,” says Dr. Eliel Ntakirutimana, a Rwandan medical 
doctor practicing in Laredo, Texas, whose father, Pastor Elizaphan Ntakirutimana, was judged, tried 
and convicted by “journalist” Philip Gourevitch in his fictitious book.144  
 
“More than a million people fled to Kigali,” says Eliel Ntakirutimana. “All their farms had been 
taken, all their goats killed, they were living on the streets. When these people heard that the RPF is 
coming to Kigali, what do you think they are going to do? They are going to fight!” 145 
 
Philip Gourevitch shares the dubious honor of being one of Kigali’s premier bounty hunters for 
framing, accusing, judging, and convicting Hutus in his New Yorker features and his fictional [sic] 
award-winning book, We Wish to Inform You that Tomorrow We Will Be Killed with Our 
Families: Stories from Rwanda.146 
 
Philip Gourevitch’s book is “completely one-sided” says Paul Rusesabagina, the real-life subject of 
the film Hotel Rwanda. “His book took very much the RPF side. He was more or less like an RPF 
advocate.”147 
 
Gourevitch is known for fabricating a New Yorker story called “The Genocide Fax” in alliance with 
Clinton’s Secretary of State Madeleine Albright and Undersecretary James Rubin—Philip 
Gourevitch’s brother-in-law.”148  

                                                
141 Fergal Keane, “Ghosts of Rwanda,” PBS Frontline, March 19, 2004. 
142 Fergal Keane, “Ghosts of Rwanda,” PBS Frontline, March 19, 2004. 
143 Fergal Keane, “Ghosts of Rwanda,” PBS Frontline, March 19, 2004. 
144 Philip Gourevitch, We Wish to Inform You that Tomorrow We Will Be Killed with Our Families: Stories from 
Rwanda, Farrar-Strauss-Giroux, 1998. 
145 Private interview, Dr. Eliel Ntakirutimana, Laredo, TX, October 2007.  
146 Philip Gourevitch, We Wish To Inform You That Tomorrow We Will Be Killed With Our Families: Stories From 
Rwanda, Farrar-Strauss-Giroux, 1998. 
147 keith harmon snow, “The Grinding Machine: Terror and Genocide in Rwanda,” Toward Freedom, April 20, 2007. 
148 See, e.g., Robin Philpot, “The New Yorker's Congo Distortions: An Open Letter to Philip Gourevitch,” 
Counterpunch, June 7, 2003. See also Philip Gourevitch, “Annals of Diplomacy: The Genocide Fax,” The New Yorker, 
May 11, 2998, p. 42:  <http://www.newyorker.com/archive/1998/05/11/1998_05_11_042_TNY_LIBRY_000015508>. 



keith harmon snow Page 35 of 41    Rwanda Asylum UK 

 

According to Gourevitch and the New Yorker, the fax, sent by Major General Romeo Dallaire, the 
U.N. force commander in Rwanda, to peacekeeping headquarters in New York, “reported in 
startling detail the preparations that were under way to carry out the [Hutu] extermination campaign 
[against Tutsis].”149 In the official Rwanda genocide mythology, the imaginary fax reportedly sent 
by U.N. force commander General Romeo Dallaire would have had to have existed prior to April 6, 
1994. 
 
But there was no fax sent by General Romeo Dallaire, and the “genocide fax” was a fabricated 
document meant to divert attention and mislead—and to fill in the gaping hole of a complete 
absence of documentary proof of planning of a genocide in the official ‘planned genocide’ theory. 
The ‘genocide fax’ was sent by Colonel R. M. Connaughton of the British Army, based at 
Camberly, Surrey, England, and the home of the British Military Academy, Sandhurst, and several 
other British Army establishments.150 Colonel Connaughton also sent a copy of his fabricated fax to 
British journalist Lindsay Hilsum at the Observer.151 The ‘genocide fax’ was placed in U.N. files in 
New York on November 28, 1995, and it never existed before that date.152 
 
Gourevitch’s Rwanda ‘genocide’ project was funded by the U.S. Institute for Peace (USIP), a 
euphemistically named think-tank that has been very aggressive in peddling the official Rwandan 
genocide story.153 The USIP has also funded propaganda films and reports on the “genocide in 
Rwanda,” such as one authored by National Security insider John Prendergast of the International 
Crises Group, a flack-producing U.S. intelligence group fronting as a “humanitarian” NGO.154 
 
Philip Gourevitch also peddled the fiction that the Tutsis are “the Jews of Africa” and he often 
speaks about his firsthand experience with “genocide in Rwanda” at Jewish religious events.155 
  
Gourevitch helped facilitate journalist Michela Wrong’s book, In the Footsteps of Mr. Kurtz, which 
was funded by London’s Financial Times, and is another whitewash of the RPF invasions of Zaire 
in 1996, the killing of Hutu refugees, and the role of the West in supporting Mobutu and terrorizing 
the people of Congo/Zaire.156 
 
But the Gourevitch connection to the information warfare against the people of Congo—and 
trusting Western “news” consumers back home—doesn’t end there. James Rubin, Gourevitch’s 
brother-in-law and Madeleine Albright’s Undersecretary of State, also primed his future wife, 
CNN’s Christiane Amanpour, to cover up the criminal racketeering and plunder, and the Hutu 

                                                
149 Philip Gourevitch, “Annals of Diplomacy: The Genocide Fax,” The New Yorker, May 11, 2998, p. 42:  
<http://www.newyorker.com/archive/1998/05/11/1998_05_11_042_TNY_LIBRY_000015508>. 
150 See: Chris Black, “View From Rwanda: The Dallaire Genocide Fax: A Fabrication,” SCOOP, December 7, 2005.  
151 Private communication, Chris Black, ICTR Lead Counsel, April 11, 2008. 
152 Private communication, Chris Black, ICTR Lead Counsel, April 11, 2008. 
153 “Genocide in Our Time,” United States Institute for Peace,  
<http://www.usip.org/peacewatch/1998/1298/profile.html >. 
154 John Prendergast and David Smock, Post-Genocidal Reconstruction: Building Peace in Rwanda and Burundi, United 
States Institute for Peace, September 15, 1999, <http://www.usip.org/pubs/specialreports/sr990915.html>. 
155 See, e.g., Kane Yerbu (monthly newsletter of the Congregation Baith Israel Anshei Emes), November 10, 2006. 
156 See: Michela Wrong, In The Footsteps of Mr. Kurtz, Fourth Estate, 2000: p. ix. 



keith harmon snow Page 36 of 41    Rwanda Asylum UK 

genocide committed by the RPF and UPDF and their backers from the Western defense and 
intelligence establishment.157  
 
“Philip Gourevitch came to my house,” says Dr. Eliel Ntakirutimana. “I should have listened to my 
lawyer. I didn’t know this guy was working with the [U.S.] State Department. I completely believe 
that Philip Gourevitch accused, tried and convicted my father in his book. Gourevitch set up my 
father and consistently lied about him. The stories [Gourevitch] tells about the maid and the stories 
about Genny, my wife, were all fabricated.”158 
 

Philip Gourevitch is known to be a very close friend of Paul Kagame and had the support of the 
Kagame regime, and the backing of the U.S. State Department, from the start. Gourevitch’s fictional 
treatise on genocide in Rwanda was funded by the euphemistically named U.S. Institute for Peace, a 
U.S. establishment think-tank known for the production of disinformation in service to select 
agendas. 
 
“Several attempts were made to take the Tutsi workers and hide them by Gerard and Pastor 
Elizaphan but they declined the offer,” says Eliel Ntakirutimana, speaking about his father and 
brother’s true actions in Rwanda in 1994. “People stayed at the churches because their Tutsi sons 
who were in the RPF were telling them to stay there, we will come for you. But Kagame refused to 
allow RPF soldiers leave to go to the churches to protect their families. He wanted victims, 
something big to use to gain power. Kagame wanted dead bodies.”159 

 
After inciting hatred and fear and driving millions of people into flight, Kagame got exactly what he 
wanted and this formed the pillars of the genocide ideology successfully used to silence both critics 
and truth. 
 
Gerard and Elizaphan Ntakirutimana were framed by the Rwanda government, and Philip 
Gourevitch played the central role in furthering the fabrications in his prize-winning U.S. state 
department novel. 
 
Elizaphan Ntakirutimana was found guilty of ‘aiding and abetting genocide’ and sentenced to 10 
years in prison.160 On December 6, 2006, after serving 10 years in arrest or prison, he was released. 
The 83 year-old pastor died just over a month later, on January 22, 2007. Gerard Ntakirutimana was 
convicted genocide and crimes against humanity and sentenced to 35 years in prison. 
 
“Gerard Ntakirutimana was a good doctor with no politics who returned from abroad to help his 
community in Rwanda in 1993,” says former ICTR defense investigator Phil Taylor. “One year 
later disaster struck with the assassination of the President and a brutal war. I believe that both Dr. 
Gerard and his father Elizaphan are innocent and victims of political hysteria.”161 
 
                                                
157 See e.g., Wayne Madsen, Genocide and Covert Operations in Africa, 1993-1999, Mellen Press, 1999. 
158 See the case of Pastor Elizaphan Ntakirutimana as elaborated by Philip Gourevitch in We Wish To Inform You That 
Tomorrow We Will Be Killed With Our Families: Stories From Rwanda, Farrar-Strauss-Giroux, 1998. 
159 Private interview, Eliel Ntakirutimana, Laredo, TX, October 7, 2007. 
160 “Rwanda Pastor Found Guilty by U.N. Tribunal,” Adventist News Network, February 19, 2003, 
<http://news.adventist.org/data/2003/1045672278/index.html.en>. 
161 Private communication, Phil Taylor, April 6, 2008. 



keith harmon snow Page 37 of 41    Rwanda Asylum UK 

THE BIG BUSINESS OF GENOCIDE 
 
The war that rocked Rwanda in the early 1990’s set the stage for a complete reorganization of 
power and control in the tiny landlocked country. The role of Rwanda in plundering Congo has 
been highly censored by the establishment press, but greatly illuminated by certain independent 
journalists. Even the U.N. Panel of Experts reports remain apt testimonials to the plunder which 
continues, no matter the denials and public relations statements to the contrary, under the watchful 
eyes of the United Nations Observers Mission in Congo (MONUC) and the so-called international 
“human rights” community.  
 
On February 8, 2008, for one egregious example of politically motivated disinformation, Kemal 
Saiki, MONUC’s Chief Public Information officer, gave a public interview in which he stated that 
Rwandan Defense Forces (RDF) were not present or involved in Congo.162 This is an outright lie 
and it is not the first lie that Kemal Saiki has told.163 
   
Rwanda continues to pull the purse strings in eastern Congo and strangle all hope for truth, liberty, 
justice and life for millions of Congolese people. Congo’s gold, coltan, niobium, oil and diamonds 
continue to pass through Rwanda and Uganda in transit to international markets. General Laurent 
Nkunda routinely travels freely back and forth from Congo to Rwanda.164 
 
By depopulating Rwanda, rich land was opened up for new multinational corporate exploitation and 
the war brought about new ownership and means of control. Excluding the profits from the 
extractive industries in Rwanda and Congo, Rwanda’s top money makers are tea, coffee and gorilla 
tourism. Close on the heels of these are the HIV/AIDS scams involving the Clinton and Pangea 
Foundations, and their pharmaceutical backers like Pfizer. 
 
In the past six to eight years USAID has invested over US$ 10 million in the coffee sector in 
Rwanda, which was radically reconfigured—in terms of plantations, landholders, and market 
dominance—due to the power shift that occurred between 1989, when world coffee prices crashed, 
and 2006, when USAID, the Kagame government and Starbucks—a major promoter of the 
Hollywood film King Kong and Kong paraphernalia—announced huge economic gains in the 
international coffee market. Starbucks provided coffee expertise and training in Rwanda, and their 
‘superior’ specialty ‘award-winning’ Rwandan coffee was highlighted in 5,000 Starbucks coffee 
outlets during March and April 2006. 165 
 
USAID and its business partners have estimated that the coffee sector could generate at least US$ 
117 million in export revenues per year for Rwanda by 2010. The tea industry has potential to 
generate US$ 91 million in export revenues by 2010. The goal for the tourism industry is to attract 

                                                
162 Louis-Pual Eyenga Sana, La Monuc nie la présence de l’armée rwandaise à l’Est de la RDC, Le Potentiel, February 
8, 2008; <http://www.lepotentiel.com/afficher_article.php?id_article=59209&id_edition=4242>. 
163 Kemal Saiki has issued false MONUC press releases to cover for the actions of MONUC troops, some of which 
involved criminal activities in intent and nature. False statements have also been made directly to this correspondent. 
See also: David Barouski, “Press Release,” World News Journal, February 8, 2008  
164 See: David Barouski, “Press Release,” World News Journal, February 8, 2008  
 
165 “USAID and Rwanda Ambassador Celebrate Rwandan Coffee,” USAID Press Release 0411-06-032, April 11, 2006, 
< http://www.usaid.gov/press/releases/2006/pr060411_1.html >. 



keith harmon snow Page 38 of 41    Rwanda Asylum UK 

70,000 tourists to visit Rwanda and to generate US$ 99 million in revenues by 2010.166 Huge 
development projects are underway. 
 
All of these require land cleared of people. Enter USAID, Africa Wildlife Fund, the Dian Fossey 
Gorilla Fund International, Conservation International, Royal/Dutch Shell, Jane Goodall Institute, 
Starbucks, Green Mountain Coffee—and Goodworks International, putting a happy face on it all. 
 
 “The more you consume coffee from Rwanda, the more you give Rwanda hope,” said Rwanda’s 
Ambassador Zac Nsenga. “It’s the quality and the story behind it that makes it special.” 
 
The genocide business and the depopulation behind it is a special story indeed. 
 
HUNTING AND KILLING HUTUS 
 
The state security and intelligence networks in Uganda and Rwanda today revolve around terrorism, 
and state-run “safe” houses proliferate with very little, if any, attention from human rights 
organizations or western media institutions. Anyone who violates the code of state-orchestrated 
silence will be silenced, themselves, perhaps by being ‘disappeared.’ 
 
Said one source working in Central Africa: “By the ‘undercover iron hand’ in Rwanda I mean that 
people are whisked away by government operatives into ‘safe houses’ or [unidentified] torture 
houses. Nobody knows the whereabouts of these houses but they exist, for some of those who have 
been taken there can reveal their horrendous experiences.”167 
 
But the true history or terrorism in the region is well- hidden by the media propaganda system, the 
public relations, and the official Rwanda genocide story. 
 
“We now know that the Rwandan Patriotic Front operated 36 active clandestine cells in Rwanda 
when it invaded on October 1, 1990, and that these cells worked through human rights groups,” 
writes Canadian author Robin Philpot in his book, “Colonialism Dies Hard.”168  
 
In 1988, Rwandan multi-millionaire Assinapol Rwigara financed a 1988-1989 bicycling tour of 
Rwanda in which Paul Kagame and other RPF agents secretly toured the country in a support van 
belonging to the Ugandan cycling team. Such people as Assinapol Rwigara create inconvenient 
truths that challenge the establishment narrative about “Hutu extremists planning and organizing 
genocide” in Rwanda: Rwigara was a Tutsi businessman and close associate of Juvenal 
Habyarimana, whom he betrayed by financing the RPF. 169  
 

                                                
166 Development Management Solutions, The East and Central Africa Global Competitiveness Trade Hub: Development 
of National AGOA Export Strategies,  USAID, 5 October 2005, < 
http://www.ecatradehub.com/reports/rp.downloads/2005.AGOA.Strategy.Rwanda.pdf >. 
167 Private communication, Eastern Congo. 2007. 
168 Robin Philpot, Rwanda 1994: Colonialism Dies Hard. The Taylor Report and Robin Philpot, 2003; on the RPF cells, 
Robin Philpot cites: Reed, William Cyrus, “Exile, Reform and the Rise of the RPF/A,” in Journal of Modern African 
Studies, Vol. 34, No. 3, 1996, p. 496. 
169 Private interview, Dr. Eliel Ntakirutimana, Laredo, TX, October 7, 2008. 



keith harmon snow Page 39 of 41    Rwanda Asylum UK 

In a situation report (SITREP) dated May 17, 1994, Mark Prutsalis of Refugees International (RI), a 
U.S. State Department and Central Intelligence Agency (CIA) linked non-government organization 
(NGO), described the situation of Hutu refugees arriving at the rate of 3000 people per day and 
crossing the Tanzanian border from Rwanda. Some 70,000 refugees had already crossed three major 
crossing points and the presence of the RPF at the border was noted and described. The document 
provided “incident” excerpts from a UNHCR protection report made on May 14 and 15, 1994.170 
 
In the Kigarama Sector of the Rusumo Commune, “The RPF came and called for a ‘peace meeting.’ 
Those who did not participate voluntarily were forced to the meeting. At the school people were 
tied together three by three—men/women/children—and stabbed. The bodies were put on trucks 
and thrown into the Kagera River, north of Rusumo Bridge.”171 
 
In the Nyamugari, Gisenyi, and Nyarubuje sectors of the Rusumo Commune, “The RPF comes at 
05h00 waiting for villagers to open their doors. The villagers are caught and taken away to the river 
by trucks. No one has returned. Refugees of the area have seen people being tied together and 
thrown into the river. It seems as if guns are only used if somebody tries to escape.”172 
 
At Rusumo commune, sector Muzaza, Gasarabwayi Village (four kms from the Kagera River): 
“The RPF launched several attacks on the village and its population. On [May 13] 40 RPF soldiers 
came at 07h00. They surrounded the village. Villagers were gathered in houses, which were burned 
down. An eyewitness saw 20 people being killed this way. Eight villagers were thrown into a 
latrine, and the latrine was filled with soil. Asked by a UNHCR field officer, the refugee said that 
the RPF did not care whether the victims were Hutu or Tutsi villagers.”173 
 
At the Mugoma border crossing: “The refugees report that on 15 May as many as 100 refugees 
(maybe more) were killed by the RPF on a hill opposite the closest crossing point [Mugoma].”174 
 
The report cites only RPA/F soldiers involved in killing and the conclusion section includes 
comments by an International Rescue Committee (IRC) staff member sent to the IRC offices. 
“Things are getting very bad at the border here… Someone really needs to do something about all 
of the killing and torture on the other [Rwandan] side. Each day there are more and more bodies in 
the river and most of them without their heads; the count is between 20 to 30 [bodies] each thirty 
minutes.”175 
 
If Fergal Keane were working as an unbiased journalist he could have taken the opportunity to 
interview refugees in the Tanzanian camps about the RPF slaughter they witnessed. Instead, Keane 
was on a personal crusade to the Tanzanian camps to track down and convict a supposed Hutu 
genocidaire named Sylvestre Gacumbitsi. 
 

                                                
170 Mark Prutsalis, Rwandan Refugees in Tanzania, Refugees International, SITREP #10. May 17, 1994. 
171 Mark Prutsalis, Rwandan Refugees in Tanzania, Refugees International, SITREP #10. May 17, 1994. 
172 Mark Prutsalis, Rwandan Refugees in Tanzania, Refugees International, SITREP #10. May 17, 1994. 
173 Mark Prutsalis, Rwandan Refugees in Tanzania, Refugees International, SITREP #10. May 17, 1994. 
174 Mark Prutsalis, Rwandan Refugees in Tanzania, Refugees International, SITREP #10. May 17, 1994. 
175 Mark Prutsalis, Rwandan Refugees in Tanzania, Refugees International, SITREP #10. May 17, 1994. 



keith harmon snow Page 40 of 41    Rwanda Asylum UK 

Similarly, CNN’s Gary Streiker reported from the Tanzanian border during this period—in the first 
two weeks of May—but the RPF involvement in killing was hidden from the world: like everyone 
else, Streiker was embedded with the RPF.  
 
“The rapidly moving water of the [Kagera] River,” wrote Thomas Lang in the Columbia Journalism 
Review, ten years later (2005), in remembrance of Gary Streiker’s reportage of May 9, 1994, 
“carrying with it hundreds of Rwandan bodies, slaughtered and dumped in the river, creating a 
picture not seen since the Nazi death camps of the 1940s. An image of almost unimaginable horror. 
Will the world react to these pictures and do anything? […] Simply put, if you watched CNN in the 
summer of 1994, you were made aware of a genocide taking place on a nationwide scale—and you 
were given a working understanding of what triggered it.” 176 
 
According to a U.N. cable dated October 14, 1994, UNHCR special investigator Robert Gersony 
gave a detailed verbal briefing (from his notes) on his findings and conclusions after completing an 
investigation in Rwanda during August and September of 1994. The meeting was attended by Kofi 
Annan, then the Under-Secretary General for Peacekeeping Operations, by UNAMIR II Force 
Commander Major General Guy Tousignant, and by several others. Annan had attended a previous 
meeting with Gersony on September 14 and warned high-level officials that if Gersony’s findings 
were correct they would be very damaging to Kagame’s government and to the United Nations.177 
 
Robert Gersony was not known for making mistakes. He was a professional investigator of high-
repute known for 25 years of well-documented work for UNHCR, USAID and other bodies. 
According to UNHCR, Gersony’s report was based on a five-week investigation that interviewed 
300 Rwandans in 41 of Rwanda’s 145 communes and at 9 refugee camps. The secret cable was 
designed to mitigate the repercussions of the Gersony charges and institute damage control.178 
 
“We are now engaged in a damage limitation exercise,” wrote Shaharyar Khan, Special 
Representative to Kofi Annan from the U.N. Assistance Mission to Rwanda II (UNAMIR II).179 
 
According to the cable: “In a two hour briefing, Gersony put forward evidence of what he described 
as calculated, pre-planned, systematic atrocities and genocide against Hutus by the RPF, whose 
methodology and scale, he concluded (30,000 massacred), could only have been part of a plan 
implemented as a policy from the highest echelons of the [Kagame] government. In his view these 
were not individual cases of revenge and summary trials but a pre-planned, systematic genocide 
against the Hutus. Gersony staked his 25 year reputation on his conclusions which he recognized 
were diametrically opposite to the assumptions made, so far, by the U.N. and international 
community.”180 
 
The document noted Gersony’s claim that the RPF traveled around committing a genocide against 
Hutus with hoes, clubs and machetes.181 
                                                
176 Thomas Lang, “CNN: Amnesia at Age 25,” Columbia Journalism Review, June 3, 2005, 
<http://www.cjr.org/behind_the_news/cnn_amnesia_at_age_25.php>. 
177 United Nations Outgoing Code Cable. “The Gersony ‘Report’ Rwanda,” October 14, 1994. 
178 United Nations Outgoing Code Cable. “The Gersony ‘Report’ Rwanda,” October 14, 1994. 
179 United Nations Outgoing Code Cable. “The Gersony ‘Report’ Rwanda,” October 14, 1994. 
180 United Nations Outgoing Code Cable. “The Gersony ‘Report’ Rwanda,” October 14, 1994. 
181 United Nations Outgoing Code Cable. “The Gersony ‘Report’ Rwanda,” October 14, 1994. 



keith harmon snow Page 41 of 41    Rwanda Asylum UK 

 
The above excerpts come from a huge cache of official documents, some of which have been seen 
only by attorneys at the International Criminal Tribunal on Rwanda.182 These documents and the 
many more that remain secret provide a substantial body of incontrovertible evidence about who 
knew what, and when, and about what really happened in Central Africa in the 1990’s, and about 
how the RPF orchestrated and carried out a highly coordinated and calculated program of 
depopulation and terror.  
 
“Scratch the surface, the red earth of Rwanda, and you will, it appears, find one vast cemetery,” 
wrote British journalist Nick Gordon in a shocking 1996 expose. “The people who passed me the 
document know it will be hard to investigate. Many areas are no-fly zones. The government has 
exhumed graves, dried the skeletons and burned them. Some graves have been used more than once: 
they contain bodies from both the first genocide and the counter-genocide. Often the people who 
have buried the dead, the creusers, are themselves killed so they cannot bear witness.”183 
 
After 14 years this correspondent has slowly but surely come to the conclusion that if anyone 
planned genocide in Rwanda, it was the RPF, and only the RPF.  If I must accept that a pre-planned 
genocide was committed by the Interahamwe and “extremist Hutus” as defined by the official 
Rwanda genocide narrative that is now deeply instilled in the public mind in what can only be 
considered a collective insanity, then I must insist that the same people who make this claim 
acknowledge the genocide planned and committed by the RPF.  
 
“Every April, Rwandans remember the 1994 genocide during a week of national mourning,” wrote 
Dutch journalist Thijs Bouwknegt on April 4, 2008 in an article which explores ‘genocide 
negationism’. “This year’s official motto is ‘Let us commemorate genocide while fighting against 
genocide ideology; render assistance to survivors while working for development’. The crimes of 
the ruling Rwandan Patriotic Front (RPF), however, will be officially forgotten.”184 
 
In the latest show of military and political support for terrorist partners serving the U.S. military 
expansion and natural resource plundered from Africa, the Pentagon in late 2007 extended the 
Kagame government a military training package worth $7-12 million. When President Bush was in 
Kigali in 2008, the Pentagon extended another $12 million ‘aid’ package for ‘peacekeeping’ 
training in Darfur—a euphemism for exporting terrorism of the RPF kind.185 ~ 

                                                
182 Official and formerly secret documents were obtained due to the perseverance of Professor Peter Erlinder, lead 
defense lawyer at the ICTR; some were recovered from United Nations Department of Peacekeeping Operations (UN-
DPKO); most were first brought to the public sphere by Prof. Erlinder in the ‘Military I’ trial of Aloys Ntabakuze.  
183 Nick Gordon, “Return to Hell,” Sunday Express, April 21, 1996, 
<http://www.abarundi.org/documents/NGordon_RDA_eng_01.html>. 
184 Thijs Bouwknegt, “Rwanda’s Genocide: Remembrance and Ideology,” Radio Netherlands Worldwide, April 4, 
2008, <http://internationaljustice.rnw.nl/tribunals/ICTR/080403-rwanda-genocide-ideology>. 
185 Rock star Bob Geldof dropped into Rwanda while President Bush was there to show his support for the 
humanitarianism of G.W. Bush. Geldof praised Bush for his work in delivering billions to fight disease and poverty in 
Africa, and blasted the U.S. press for ignoring the achievement. “’Mr. Bush,’ said Mr. Geldof, ‘has done more than any 
other president so far.’” See: “Bob Geldof in Rwanda Gives Bush his Props,” Washington Times, February 19, 2008. 


